Home / پانل آزاد / از کردستان تا پنجشیر و مواضع ریاکارانە ایرانشهری‌ها و مرکزگرایان

از کردستان تا پنجشیر و مواضع ریاکارانە ایرانشهری‌ها و مرکزگرایان

 

یارسان مدیا
‏16‏.09‏.2021

ن: فرشید سلطانی

از کردستان تا پنجشیر و مواضع ریاکارانە ایرانشهری‌ها و مرکزگرایان

اغراق نخواهد بود اگر بگوییم طالبان تحت حمایت مستقیم قدرتهای جهانی کشورهای تروریستی منطقە نظیر ایران و ترکیە توانست کنترل افغانستان را در دست بگیرد.

Farshid Soltani

در این میان اما پنجشیر مانند همیشە بە جبهە مقابل طالبان تبدیل شد و احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، مبارز پیشین کە گفتە می‌شود توسط طالبان ترور شد، بە عنوان رهبر جبهە مقاومت بە فکر تجدید قوا و جمع آوری نیروهای اپوزیسیون در پنجشیر افتاد.
این کار در میان افراد، گروەها و سازمان‌های ایرانی داخل و خارج از کشور نیز عکس‌العمل‌هایی در پی داشت اما می‌توان گفت کە قالب این واکنش‌ها، تحسین و حماسە سرایی و قهرمان سازی از احمد مسعود در قالب انواع پوسترها، اشعار و جملات قصار بود.
اما مسئلەای کە باید بدان توجە داشت، سیاست یک بام و دو هوای این جماعت میهن پرست پلاستیکی و مرکزگرا است.
برای مثال اگر از این افراد پرسیدە شود کە: “آیا مقاومت در مقابل طالبان و مبارزە مسلحانە با هدف براندازی طالبان در انواع و اقسام آن کار صحیحی‌ست؟” بلافاصلە پاسخ خواهند داد کە البتە! اما اگر در همان لحظە آدرس کردستان و مبارزە چهل و اندی سالە خلق کرد با برادر خونی طالبان یعنی جمهوری اسلامی بە آنها دادە شود، برافروختە خواهند شد و پشت بهانەهایی همچون تمامیت ارضی و دیگر مغالطات، از جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند.
بە راستی چە عاملی سبب می‌شود کە جماعتی، تا این حد ریاکار و دو رو شوند؟
اگر مبارزە با طالبان و داعش و متعصبان مذهبی کە خارومیانە را بە گوی آتش مبدل کردەاند کار نیکویی‌ست، چرا برای ایرانیان بد است؟ چە عاملی باعث می‌شود کە شخصی از احمد مسعود و مبارزە او با طالبان دفاع کند اما دکتر قاسملو و کاک فواد را نشناسد؟
چرا جماعتی کە از نیروی اپوزیسیون طالبان دفاع می‌کند و مبارزە مسلحانە علیە بنیادگرایان دینی در افغانستان را مجاز و حتی مقدس می‌داند، اما مسئولیت بمباران کردستان و مقرهای احزاب کردی در اقلیم کردستان توسط طالبان وطنی را بە گردن کردها می‌اندازد و دلیل آنرا مسلح شدن علیە جمهوری اسلامی می‌داند؟
اینگونە استانداردهای دوگانە، هموارە باعث خرابی‌های زیادی در ایران و منطقە شدە است.
نمونەهای زیادی را می‌توان از اینگونە استانداردهای دوگانە و دورویی‌ها بیان کرد. برای مثال، ترک‌های ایران مدام از شوونیزم فارس و تضییع حقوق خلق ترک در ایران می‌نالند و آموزش بە زبان مادری خود را حقی مسلم و انکار ناپذیر فرض می‌کنند اما در همان حال، کشتار و قتلعام کردها و سرکوب آنان توسط حکومت فاشیستی ترکیە را ستودە و بە آن سلام نظامی می‌دهند و یا همان حقوق درخواستی خود را بە هیچ وجە برای خلق کرد در ایران روا نمی‌دارند!
در پایان باید یادآور شد کە فارغ از تمام مشکلات و سختی‌ها در راە رسیدن بە دموکراسی در ایران، مشکل بزرگی بە نام دورویی و ریاکاری در دیدگاەهای سیاسی مردم و سران احزاب مرکزگرا و اقتدار طلب، پاشنە آشیل مبارزات آزادی‌خواهانە در این کشور و حتی سایر کشورهای خاورمیانە شدە و هر قدمی در راە دموکراتیزاسیون منطقە را دو قدم بە عقب می‌راند.

تمام مقالەهای منتشر شده تنها بازتاب دهندە نظر نویسندگان آن است.

Visits: 415