Home / بشیر امیرخانی / دیروز در آلمان امروز در دانمارک و فردا در جاهای دیگر اروپاە

دیروز در آلمان امروز در دانمارک و فردا در جاهای دیگر اروپاە

چند روز پیش دست راستیهای آلمان بە یکی از کمپهای پناهندگی حملە کردە و خسارات مادی و همچنین زخمی نیز بە جای گذاشت. در دیداری کە آنجلا مرکل از این کمپ داشت مخالفین ورود پناهندگی در اعتراض بە سیاستهای دولت آلمان بە خانم مرکل گفتند تنها بە این کمپ اکتفا نخواهیم کرد و فردا نوبت تو یعنی خانم مرکل خواهد رسید. طبق اخباری کە دریافت کردم امروز نیز یکی از کمپهای پناهندگی در کشور دانمارک توسط نژاد پرستان یا بە قولی مخالفین ورود پناهندگی یا بهتر گفت دست راستیهای دانمارک بە آتش کشیدە شد کە خوشبختانە تنها خسارات مادی بر جای گذاشتە است.

سئوال اینجاست کە اروپاە و سیاست مداران این ممالک بە چە جهتی حرکت میکنند، آیا در مقابل خیلی از مردمان خود خواهند ایستاد یا اینکە چارەای برای این وضعیت پیدا خواهند کرد.

شکی در آن نیست کە اگر سیاست مداران اروپاە بە موقع وارد عمل نشوند و راە چارەای برای این وضعیت پیدا نکنند بعید نیست در آیندە این دو طیف یعنی طیف پناهندە و مخالفین ورود پناهندە در مقابل همدیگر قرار بگیرند و هر روز جنگ و درگیری در اقصا نقاط اروپاە اتفاق بیفتد.

بە عقیدە من تنها چارەای کە میتواند بە این وضعیت خاتمە دهد یا شاید کمتر کند این است کە کشورهای اروپایی پناهندگان را از هم متمایز کردە و آنها را بە دستهای مختلف تقسیم کنند. بە آنهایی کە از طرف حکومتهایشان تحت تعقیب و تبعیض هستند پناهندگی بدهند وبرای آن دستە از پناهجویانی کە تنها بە خاطر بحران یا وضعیتی کە در محل سکونتشان بە علت جنگ پیش آمدە، کمپهایی در جاهایی خارج از اتحادیە اروپاە دایر کردە و تا هنگامی کە وضعیت کشورشان بە حالت عادی برمیگردد بە آنها امکانات دادە و از آنها حمایت کنند.

بە نظر نگارندە این مطلب، راە حل اصلی و حیاتی کە همە این افراد بتوانند در آسایش و در مملکت خودشان بە زندگیشان ادامە دهند این است کە غرب سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشتە و بە نیروهای آزادیخواە و مترقی در کشورهای ناقض حقوق بشر کمک کنند تا بتوانند بر نیروی ظلم فائق آیند و بە مردم و مملکت خویش آسایش و آرامش ببخشند، در آن موقع نە سیاست مداران غربی در مقابل طیفی از مردم خود می ایستند و نە این دو گروە در مقابل همدیگر قرار خواهند گرفت و نە هر روز شاهد درگیرهایی کە آرامش اروپاە را بە هم خواهد زد خواهیم بود.

اگر اوضاع بە همین روال پیش برود و کشورهای بین راە مانع سیل این پناهجویان نشوند، تا سال آیندە صدها هزار پناهجو بە کشور آلمان،سوئد و فنلاند وارد خواهند شد. در خیلی از شهرهای فنلاند نیز کمابیش اعتراضاتی از این قبیل اینکە ما پناهندە نمیخواهیم در جریان است و حتی شهرداری بعضی از شهرها مانع از باز شدن کمپهای جدید برای پناهجویان در شهرشان شدەاند. هر روزە شاهد غرق شدن دەها پناهجو در دریاها هستیم کە راهی بهشت ندیدە هستند. دیروز بیش از پنجا جنازە در کامیونی در نزدیکی مرز اتریش پیدا شد، آیا سیاستدمداران اروپایی از جملە آلمان این همە مصیبت این همە غرق شدنها و جنازە پیدا کردنها را نمیبینند کە هر روزە سیگنال میدهند کە مثلا سوریها اگر بە آلمان بیایند از حق پناهندگی برخوردار میشوند و یا اینکە بە قوانین شنگل در مورد پناهندگان سوری توجە نمیکنیم، این چە پیام و سیگنالی میتواند برساند غیر از این کە بگویند بیایید و بیایید اگر غرق شدید کە شدید اگر هم رسیدید ما بە شما مکان و جا میدهیم، آیا بە نظر دولتمردان آلمان حرفهایی کە آنان در این روزها زدە و تکرار میکنند باعث نمیشود کە فاجعە هر روز بیشتر شود و مردمان بیشتری طعمە دریاها شوند.؟ من میگویم اگر اینطور است چرا بە خودتان زحمت نمیدید و هواپیما را نمیفرستید کە مستقیما از ترکیە آنها را سوار کردە و بە آلمان برساند.

من فکر نمیکنم کسی پیدا شود کە درک نکند واقعا پناهندە و مشکلات پناهندە چیست و چرا بایستی بە یک پناهندە واقعی مکان امن دادە شود، ولی پناهندگی و درخواست پناهندگی امروزە مانند مسافرت توریستی میماند کە کسی میگوید برای یک سفر چند روزە میروم و برمیگردم. طبق تجربەای کە من از این دستە از پناهندگان، از ایرانی،افغانی،عراقی دارم بیش از ٨٠ درصد آنها بعد از دریافت اقامت و پاسپورت یا مدارک سفر بە کشورهایشان رفت و آمد میکنند. من نمیدانم کدام پناهندەی شکنجە شدەای است کە وقتی از کشورش میگریزد و از چنگال شکنجە و اعدام نجات پیدا میکند،اما بعد از دریافت اقامت از یک کشور اروپایی دوبارە با خیالی راحت بە همان شکنجە گاە میرود؟ آیا از نظر قانونی اخلاقی و انسانی نبایستی فرقی بین پناهندە واقعی و پناهندە توریستی قائل شد؟ من بە نوبە خود مشکلی با پناهندە واقعی ندارم، خودم یکی از آنها هستم و خواهم بود و برای کسی کە واقعا پناهندە واقعی باشد احترام قائلم و آرزو دارم کە آن دستە از پناهندگان واقعی بە موقعیت پناهندگی و انسانی خویش دست پیدا کنند .

امید است در آیندە نزدیک راحلی برای این وضع پیدا شود

بشیر

٢٧.٨.٢٠١٥

 

مشکل من با پناهندە نیست، بلکە مشکل وارد شدن افراد قاتلی است کە میتوانید در لینکهای زیر نگاە کنید و بدانید کە اگر این افراد در قالب پناهندگی بە اروپاە بیایند شما چر خواهید کرد؟

Visits: 21

دیدگاهتان را بنویسید