Home / بشیر امیرخانی / معمار اصلی کشتار دهه شصت در گذشت

معمار اصلی کشتار دهه شصت در گذشت

دیروز علی اکبر هاشمی رفسنجانی در سن ٨٢ سالگی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان درگذشت. در واقع رفسنجانی یکی از معماران اصلی انقلاب شوم در ایران بود و همواره یکی از ستونهای نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می آمد. رفسنجانی کسی بود که طی هشت سال جنگ ایران و عراق صدها هزار نفر از بهترین فرزندان ایران زمین را راهی تنور جنگ کرد و هزاران کشته و معلوم روی دست مردم ایران گذاشت.
رفسنجانی کارنامه سیاهی در زندگی ٣٧ ساله خود دارد. کسی است که در ده هه شصت جوانان انقلابی مردم را به جوخه های اعدام سپرد. رفسنجانی در قتل عام ملت کرد در کردستان ایران نقش بسزایی ایفاء کرد. او در دوران انقلاب شوم مسئولیتهای بسیار مهمی بر دوش داشت، دو دوره ریاست جمهوری، دو دوره مسئولیت مجلس و تا آخرین روزهای زندگیش مسئول تشخیص مصلحت نظام را عهده دار بود. اگر بیاییم و کمی به مسئولیتهای این جنایتکار نگاهی بی اندازیم، میبینیم که همیشه و در هر هنگام شخصی بسیار مهم و با نفوذ در این انقلاب بوده و همواره یکی از مشاوران دست راست خمینی بود. بعد از جنگ خانمانسوز لقب سردار سازندگی گرفت، سرداری که صدها هزار نفر را به تنور جنگ فرستاد. بعد از مرگ خمینی، در دوران خامنه ای اختلافات ایشان با رهبر بیشتر از گذشته مورد بعث و نمایان بود. خیلی از سران نظام کە سرسپرده بیت رهبری هستند همیشه از رفسنجانی به عنوان یکی از سران فتنه نام میبردند و خود خامنه ای نیز بارها به طور غیر مستقیم رفسنجانی را مورد انتقاد قرار میداد و همواره هشدارهای نیز به ایشان میداد. رفسنجانی در این اواخر به گونەای بە هاشیەی رانده شدە بود، بە همین سبب وقتی از طرف بیت رهبری مورد قضب قرار گرفت خواست خود را در جبهه مردم قرار دهد و در واقع بە شیوەای وانمود میکرد کە خواهان اصلاح نظام، قانون اساسی و حتی خواهان تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، تا جایی کە در اوایل شورش سوریه، دولت و رئیس جمهور سوریه را سرکوب گر خواند و خواهان کناره گیری ایشان از قدرت و سپردن قدرت بە مردم معترض بودند.
رفسنجانی از همە سوی نظام مورد تمسخر و کنایە قرار گرفتە بود. بە زندان انداختن پسرش و بی هرمتی بە دخترش از مواردی بود کە از طرف چماق داران بیت رهبری هدایت میشد، ولی برای نجات از این وضعیت کاری از او ساخته نبود. بە درستی بایستی گفت در چاه ی را کە خودش کنده بود گرفتار شد. تمام این ماجراها سر سوزنی از جنایات رفسنجانی در حق مردم ایران کم نمیکند و چیزی بە محبوبیت ایشان نمی افزاید. رفسنجانی از نظر مردم ایران انسانی جانی و جنایتکاری بیش نیست و فکر نکنم کمتر کسی بودە باشد کە در هنگام مرگ او بە ایشان لعنت نفرستادە باشد. درست است رفسنجانی بە هاشیە راندە شدە بود و کار آنچنانی هم از ایشان بر نمی آمد، ولی چە بخواهیم و چه نخواهیم ایشان همیشه شخصی قدرتمند در درون نظام بود و برای خودش در درون نظام طرفدار انی نیز داشت. پشت جبهه بە اصطلاح اصلاح طلب بە رفسنجانی گرم بود و بیت رهبری همیشه از رفسنجانی حساب میبرد.

اما رفسنجانی و جامعه یارسان

هرچند جامعه یارسان در طی سی و هفت سال انقلاب اسلامی ایران از کلیه حقوق اجتماعی خود محروم بوده است، اما بد ترین دوران برای این جامعه دوران زمامداری ایشان بوده است، آنهم با توجه به این که همیشه برای بدست آوردن رای جامعه یارسان، نماینده یا افراد نزدیک به خود را نزد رهبر این جامعه می فرستاد تا بلکه از رای آنها برخوردار شوند. از رای این جامعه استفاده می شود، ولی کوچکترین حقوقی در قانون اساسی این نظام ندارد.

بشیر امیرخانی
بشیر امیرخانی

اما اگر آنچه مبنی بر غیر طبیعی بودن مرگ رفسنجانی کە از گوشه و کنار رسانەها درز پیدا کرده است صحت داشته باشد و بە شیوەای بیت رهبری در قتل ایشان دست داشته باشند، در آینده تبعاتی برای نظام در پی خواهد داشت. اما صرفنظر از علت درگذشت رفسنجانی، بیت رهبری بویژه خود خامنەای میتواند بعد از این مرگ نفسی راحت بکشد و حداقل در این مقطع قدرتی را در مقابل خود نبیند. اما با توجە بە پایگاه ٣٧ سالە رفسنجانی و مسئولیتهای مهمی کە در دوران انقلاب داشته و همچنین نقش محوری کە این چندین سال آخر در جبهە اصلاح طلب بازی کردە شکی نیست کە مرگ او میتوان مشکلاتی را در درون نظام بە وجود آورد. در مقطع کنونی خامنەای بلا رقیب و میتواند قدرت سرکوب خود را بیشتر کند و یکجانبه قدرت را در دستان خود قبضە نماید، اما باید بە یاد داشت کە رفسنجانی یک مهرە سادە در درون این نظام نبودە و چیزهایی را از خود بە جا گذاشتە است کە می تواند برای بیت رهبری و خامنەای دردسر ساز باشند. بحران در منطقه روی کار آمدن دونالد ترامپ و شعارهای انتخاباتی ایشان، از یک طرف، تند روی سران جمهوری اسلامی از طرفت دیگر میتواند برای رژیم ایران آیندەای ناخوشایندی بە ارمغان بیاورد، ولی اگر رفسنجانی در قید حیات میبود شاید بازی بە شیوەای دیگر و بە نفع جمهوری اسلامی رقم میخورد، چون رفسنجانی هموارە دم از اصلاح و روابط بهتری با غرب بویژه آمریکا میزد، اما با نبود چنین مهرەای کە غرب سابقە همکاری زیادی با ایشان داشته، میتواند عرصه بە بیت رهبری تنگتر شود.

بی شک با روی کار آمدن ترامپ و شعارهای کە در دوران انتخابات میداد، جمهوری اسلامی را در سر یک دو راهی قرار خواهد داد، یا بایستی دست از ترور و تروریست پروری و دخالت در امور کشورها از جملە عراق، یمن و سوریە بردارد یا اینکە بە رویارویی با غرب بپردازد کە بی گمان با چنین وضعیتی توانایی مقابلە با غرب را ندارد, اما در نهایت جمهوری سلامی بایستی برای مقابلە با غرب خود را آمدە کند چون نزدیکی بیش از حد با روسیە بە مزاق غرب خوش نمی آید و هم پیمانی ایران، روسیە و ترکیە، غرب را بر آن خواهد داشت کە جمهوری اسلامی را تضعیف نماید.

بشیر امیرخانی

09.01.2017

Visits: 13