Home / بیانیە فارسی / بیانیه شورای مرکزی سازمان دموکراتیک یارسان بمناسبت هشت مارس “روز جهانی زن”

بیانیه شورای مرکزی سازمان دموکراتیک یارسان بمناسبت هشت مارس “روز جهانی زن”

یارسان مدیا
‏يكشنبه‏، 08‏ مارس‏ 2020

تاريخ پيدايش روز جهانی زن به اواسط قرن نوزدهم باز می‌گردد، يعنی هشتم مارس ۱۸۵۷ميلادی. در اين تاريخ کارگران زن کارگاه‌های منسوجات و پارچه‌بافی در نيويورک در اعتراض به شرايط بد خود و پايين بودن دستمزدهايشان به خيابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند، پليس به آنها حمله ورشد و زنان معترض را مورد ضرب و شتم قرار داد.

اين زنان معترض دو سال بعد در همان ماه مارس، اولين اتحاديه کارگران را به ثبت رساندند. اعتراضات همچنان ادامه يافت تا اين که در سال ۱۹۰۸ ميلادی، ۱۵ هزار زن در نيويورک برای حقوقی چون ساعات کاری کمتر، دستمزد بالاتر، حق رأی و سایر آزادی ها و حقوق اولیه ی خود در تظاهراتی عظيم شرکت کردند.

در سال ۱۹۱۰ اولين کنفرانس بين المللی زنان در شهر کپنهاک پايتخت دانمارک تشکيل شد و در دومين سال اين کنفرانس، روز جهانی زن توسط کلارا زدکين(سوسياليست آلمانی)، به ثبت رسيد اما روز خاصی برای آن در نظر گرفته نشد.

در تاريخ ۱۹ مارس ۱۹۱۱، ميليون ها تن در کشورهای اتريش، دانمارک، آلمان و سوييس روز جهانی زن را گرامی داشتند. مدتی بعد در ۲۵ مارس، آتش سوزی در يک کارخانه نساجی در نيويورک باعث مرگ دست کم ۱۴۰ کارگر زن پارچه باف شد؛ در اعتراض به ايمنی پايين کارخانجات و تلفات بالای اين حادثه، هزاران زن در سراسر اروپا در هشتم مارس سال ۱۹۱۳ دست به تظاهراتی آرام زدند. «نان و گل سرخ» از شعارهای فعالين حقوق زنان بود که بعدها در ترانه‌ای به نام «نان و گل‌های رز» تجلی يافت.

تظاهرات روز جهانی زن در هشتم مارس ۱۹۱۷ در روسيه، اولين قدم در انقلاب کمونيستی اين کشور در ماه اکتبر همان سال بود.

در سال‌های اخير روز جهانی زن در کشورهای بسياری چون الجزاير، ارمنستان، بوسنی و هرزگوين، برزيل، چين، کوبا، ايتاليا، اسراييل، رومانی، تاجيکستان و ويتنام تعطيل رسمی است.

از ترانه‌های ديگر مربوط به جنبش زنان می‌توان به ترانه «نيکلا و بارت تقدیم به توست» اشاره کرد. نيکلا و بارت، دو کارگر ايتاليايی الاصل آنارشيست بودند، که در سال ۱۹۲۷ در آمريکا اعدام شدند و چون در اوايل قرن بيستم جنبش زنان با جنبش‌های کارگری و جنبش‌های چپ نزديک و همراه بود، اين ترانه به عنوان ترانه جنبش‌های زنان معروف شد.

در رومانی اين روز مصادف با روز مادر است و در کشور ارمنستان از هشتم مارس تا هفتم آوريل، ماه زن را گرامی می‌دارند و در ايتاليا آقايان به خانم‌ها در اين روز گل زرد هديه می‌دهند.

در میان ملت کورد و جامعه ی یارسان نیز زن از دیرباز جایگاهی ویژه و حتی میتوان با تکیه بر واژه ای که زنان را با آن خطاب می کنند، یعنی (آفرت) که به معنای آفریننده و خالق است، قائل بودەاند.

حقوق زن و موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی او بخشی مهم از پروژە مبارزە سیاسی  تمام جریانات دمکراتیک و مترقی بودە است. حقوق زن اشارە بە نقش و موقعیت زن در تمام عرصەهای زندگی جامعە است. اعلامیە جهانی بشر رایجترین و عامترین تعریف از حقوق زن بعنوان انسان است. بنا بر نظریەی حقوق بشر این حقوق انسانی از زمان پا بە دنیا نهادن برای تمام بشر اصولا و ذاتا رسمیت دارد. زن در طول تاریخ  بدلایل فرهنگی، اخلاقی و دینی مورد تبعیض، اجحافات و نابرایهای سنگین و انسان ستیز قرار گرفتەاست. هنوز مبارزە  برای بدست آوردن حقوق ابتدائی چون داشتن حق دستمزد برابر،حق خود تصمیم گیری بر بدن خود، آزادی پوشش، حق مالکیت، حق آموزش و ازداوج و سرپرستی فرزندان در نقاط مختلف دنیا ادامە دارد.

جامعەای یارسان نیز مثل بقیەی جوامع اتنیکی و دینی دارای قوانین نانوشتە ، رویکردهای ارزشی و رفتار و منش اجتماعی و شناسنامەی هویتی منحصر بە خود است. با توجە بە این مشخصات جامعەای یارسان خود را تعریف می کند. رویکرد ارزشی دین یاری بر خلاف ادیان ابراهیمی در مورد  حقوق زن نسبتا کمی انسانی تر و عادلانەتر است. زنانی چون مامە جلالە، فاطمە لرە، خاتون بشیرە، دادا ساری و خاتون رزبار و دیگران در مقاطع زمانی مختلف همگام دیگر چهرەهای جامعە یارسان در میدان عمل بە ترویج و تبلیغ باورها و اندیشەهای انسان محوری یاری پرداختەاند.

برای گرفتن حقوق خود از چنگ آنانکه با قوانین و احکام کهنه ی برده و کنیزپرور خود مانند رژیم جمهوری اسلامی ایران و دیگر دیکتاورهای مشابه اش در تمامی دوران و مکانها، که هرروز اعدام و سرکوب، ستم و ناعدالتی، نابرابری و خوارشمردن انسان ها و بخصوص زنان جامعه را بیشتر از پیش انجام می دهند..

اما امسال در هنگامه به پیشواز رفتن روز جهانی زن شاهد حجم عظیمی از مه ستم و غبار غم هستیم که بواسطه گرانی، فقر، ناکارآمدی، خرافات، توطعه، خیانت، کشتار، سرکوب، سانسور و تبعیض برعلیه جامعه بخصوص زنان در سراسر ایران و جامعه یارسان موجب گشته است.

در طول یکسال اخیر دهها زن در جغرافیای یارسان نشین دست به خودکشی از جمله با قرص برنج و آتش زدن و… زده و دهها قتل ناموسی رخ داده است.

استان کرماشان (کرمانشاە) در بیکاری جزو پنج استان اول است که درصد قابل توجهی از آن شامل زنان خواهد شد.

تنها یکسال اول پس از زلزله غرب کشور بیش از هفده هزار کودک و نوجوان از تحصیل بازماندند و اکنون پس از گذشت نزدیک به دوسال و نیم این آمار با توجه به بغرنج تر شدن اوضاع کشور بدون شک به مراتب بیشتر شده است.

کودکان کار، فالفروشی و تکدیگری نه تنها در مراکز یارسان نشین و کرمانشاه و کوردستان بلکه در کل ایران سر به فلک کشیده، که در این مورد دخترکان صدرنشین این آمار هستند.

ازدواج اجباری، انواع رفتار و آزارهای جنسی از سوی برخی از خانواده ها و اقشار مختلف جامعه، بدون شک! *ختنه* زنان و دختران از دیگر مسائل بسیار خطرناک خواهد بود که نیمی از جامعه را مورد هدف فشار جسمی، جنسی و روانی قرار داده است.

گرچه تمامی قوانین حکومت جمهوری اسلامی از دوره تکامل و ارزش حقوق انسان ساقط اما بدون تردید توامان فشار بر زنان جامعه هست.

عدم واگذاری پست های میانه و میانه به بالای اداری، در قوانین کار(عدم توازن دستمزد و ساعت کاری و رتبه بندی سازمانی، در قوانین مجازات اسلامی (فعالین مدنی، نویسندگان، روزنامه نگاران، کارگران نهادهای مختلف و اتوبوسرانان، پرستاران، دانشجویان، و… و حضور بالای زندانیان سیاسی زن)، در قانون مدنی (وضعیت تمکین، عدم تعلق فرزند، خانه داری، ارثبری، حق طلاق، مساله ناچیز، حق انتخاب، حق پوشش، جنس دوم شمردن و…)، و نهایتا مساله عدم رعایت حقوق زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی که عدم آزادی دین، مرام و جهتگیری حقوقی و سیاسی و فکری زنان که به معنای هدف قرار دادن مغز اینان در کنار تمامی جسم و جان و هستی شان است.

بدین خاطر سازمان دموکراتیک یارسان فراتر از هر رنگ و عقیده به تمامی زنان جانباخته راه آزادی درود می فرستد و همواره با هرگونه توانایی تئوری و عملی مقدور دوشادوش و کنار زنان مبارز، کوشا و فعال در عرصه های مختلف جامعه خواهد بود.

سازمان دموکراتیک یارسان هرگونه انواع خشونت و آزار خانگی، هنجارهای اجتماعی ضد زن و هرگونه رفتار نوشته و نانوشته ی سیستماتیک مخالف آزادی و برابری زن و مرد را محکوم و به تمامی قوانین دینسالار، مردسالار و ضد زن حکومت جمهوری به معنای کامل کلمه نه می گوید.

بامید پیشگام ماندن زنان در تمامی راه آزادی، برابری و انسانیت

شورای مرکزی سازمان دموکراتیک یارسان

٨ مارس ٢٠٢٠

 

Visits: 138

دیدگاهتان را بنویسید