Home / بهزاد زمانی / افول جامعه کنونی یارسان

افول جامعه کنونی یارسان

یارسان مدیا
۱۰ ژوئن ٢٠١٩

بهزاد زمانی:

به نام یار

افول جامعه کنونی یارسان

دورزمانی نیست که از تبریکات مدعیان جامعه یاری به سران نظام جمهوری اسلامی در انتخابات    فرمایشی نگذشته،که سکوت این جماعت در برابر این همه ظلم وبیداد رفته به مردم ایران بویژه   جامعه یارسان را شاهد هستیم و چنان زبان در دم کشیده اند و چشم فرو بسته اند که گویی هیچ اتفاقی نیافتاده است.

کجایند بانیارانی ها کجایند حلاج ها و کجایند عین القضات ها که انسانم آرزو ست

خاموشی همه را فرا گرفته گویی خاکستر مرگ پاشیده اند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز                   کان سوخته را جان شد و آواز نیامد

این مدعیان در طلبش بی خبرانند                           کانرا که خبر شد خبری باز نیامد

سعدی

درد امروز جامعه یارسان جامعه ای که به قدمت تاریخش توسط سادات و مسند نشینان انشعاب خورده

واز یارسان تنها یار مانده است جامعه ای که به برکت اینان هفتوانه به چهارده پاره رسیده است.      اینجا قصد ورود به این مسایل را نداریم که خود مثنوی هفتاد من است.

تفرقه درد امروزیارسانیان است که درآن هرکسی بر طبل خود می کوبد شاید بی بصیرت ها بر مسند نشسته اند والا در تمدنی که ارکان آن بر چهار رکن انکار ناپذیر بنا شده. چرا باید راه افول را در پیش گیرد؟

یــــــــــــــــــــــاری چــوار چیون بــاوری و جا

پــــــــــــــــاکی و راستـــــــی ، نیستـــــی و رداء

تمدنی که مهم‌ترین رکن آن  «راستی » می باشد را طوری تبعین نموده اند که ایمان و اعتقاد یاران به

پستو ها خزیده و در اجتماع همه پنهان و مخفی گشته .

جامعه یارسان که راستی از ارکان انکار ناپذیر ش است را چنان به رضالت کشانده اند که متاسفانه امروزه به یکی از گروه های کذاب تبدیل شده این جبر خود خواسته توانسته تا در خصوصی ترین

بخش های زندگی هر یارسانی نفوذ نماید.در اسناد ازدواج در اوراق هویت در مدارک تحصیلی و

حتی در پروانه های کسب وکار و…

به اعتراف همه ما یارسانیان هویت و آیین ما آنی نیست که اوراق رسمی بیانگر آن است.

این زندگی تنیده شده بر تمارض بنیان ‌اصالت خانواده ها را به سستی سوق می دهد واخلاق را از جامعه یاری دور می نماید.

درجایی که دروغ رواج پیدا کند صداقت و راستی افسانه ای بیش نخواهد بود.

سستی و چند پاره گی جامعه یاری در عصر حاضر نظام اسلامی را بر آن داشته تا با کودتای نرم و تحریف منابع این تمدن راستین را از اصول پردیوری دور سازد و روز بروز در اسلامیزه کردن آن موفق تر عمل نمایید.                                                          .

به نظر نگارنده مشکل جامعه یاری از آنجا شروع شد که سادات و مسند نشینان تمامی امور جامعه یاری را در انحصار خود گرفتند.غافل از آن که امور اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جامعه را     نمی شود با تکیه بر وراثت اداره کرد .

بر همین پایه اینان نخواسته و پیوسته فریب خوردگان میدان سیاست و بازندگان همیشگی اموراجتماعی واقتصادی شدند ودراموردینی نیزدچارافول شدیدیشدیم که
«از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان بیرون رود»
« که فقر منجر به کفر می شود »

بر کسی پوشیده نیست که امروزه روز جوامع باید توسط افراد متخصص وبراساس شایسته سالاری اداره گردد و نمی باید و نباید در انحصار مسند نشینان و سلسله های خاص باشد شایسته است این عزیزان در دعای نذر و نیاز مردم که ازفرایض دینیست احتمام بیشتری ورزند و امور را به اهلش واگذار نمایند.

بی بصیرتی و بی تدبیری جنابشان در وقایع سال ۹۲در اعتراض به تنها خط قرمز باقی مانده جامعه یاری بیشتر از هر زمان دیگری جلوه کرد با وجود اعطای سه شهید گرانقدر تا به امروزنتوانستیم حتی یه قدم به مشروعیت آیین یارسان در قانون اساسی و تحقق حقوق شهروندی مردم یارسان نزدیک شویم عملکرد ضعیف هیات مسند نشین در حمایت ازتحرکات کاکه ای های کردستان عراق، بی برنامه گی در مدیریت زلزله زدگان مناطق یارسان نشین فاجعه سیل اخیرو پیامد های اسفناک آن با هیچ منطقی توجیح پذیر نیست.

تمامیت خواهان جامعه یاری در تمامی این امور موضع انفعالی داشتن و نتوانستن تسکینی بر دردها باشندحال با علم به این که عملکرد سادات و مسندنیشنان و مدعیان جامعه یاری درچند دهه اخیردر حل معضلات اجتماعی وسیاسی واقتصادی وحتی اعتقادی بسیار ضعیف بوده وازتوانایی لازم وکافی برخوردار نبوده است.لذا در فضای نارضایتی های اجتماعی بوجود آمده آیا بازهم یارسانیان باید منتظر تدبیر مسندنشینان باشند؟

ای عاشقان ، ای عاشقان ، پیمانه‌ها پرخون کنید     وزخون دل چون لاله‌ها، رخساره‌ها گلگون کنید
آمد یکی آتش سوار، بیرون جهید از این حصار     تا بردمد خورشید نو، شب را ز خود بیرون کنید
                                                                                                                                سایه

ادامه دارد……

بهزاد زمانی:

Visits: 161

دیدگاهتان را بنویسید