Home / بیانیە فارسی / ١.می، روز همبستگی کارگران جهان پیروز باد!

١.می، روز همبستگی کارگران جهان پیروز باد!

یارسان مدیا
٢٩\٤\٢٠١٩

کمیتە مرکزی سازمان دمکراتیک یارسان:
در حالی کە اول ماە می ٢٠١٩ ، روز جهانی کارگر پشت سر گذاشتە میشود کە بدلیل سیاستهای اقتصادی رژیم جمهوری اسلامی نا کار آمدی مدیرانی کە بر سیستم اقتصادی و شاهرگهای در آمد ملی ایران مسلط شدەاند ، وضعیت معیشتی کارگران و زحمتکشان بە مراتب بدتر از سال گذشتە شدە است و اکثر انها در زیر خط فقر بسر میبرند. زندگی مشقت بار و سیاستهای ناعادلانە اقتصادی تمام راە های رسیدن بە فرصتهای شعلی و فعالیتهای اقتصادی برابر از آنها سلب کردە است. این کیفیت زندگی در خانودەهای کارگر باز تولید می شود و فرزندان آنها وارث تمام ناامیدیها و نابرابریهای میشوند کە والدین با آن مواجە هستند.

رژیم جمهوری اسلامی در طول عمر ٤٠ سالە خود، امر و عامل سیاست تبعیض و تحقیر علیە طبقە کارگر بودە است. زن کارگر در جامعە کنونی ایران از لحاظ قانونی و حقوقی مورد ستمهای مضاعف قرار میگیرد و دامن این ظلمها بە درون خانوادە تعمیم دادە شدە است. در حالیکە گامهای برای رفع تبعیض و نابرابری علیە زنان در سطح جهانی برداشتە میشود، زنان ایرانی هنوز باختەگان وقرباینان روابط و مناسبات زن سیتزی بازار کار هستند. با وجود داشتن کیفیتهای تجربی و تحصیلی، تبعیض جنسی مانع بزرگی برای کسب شغل و فعالیتهای اقتصادی است.

سیاستهای نادرست خارجی و دخالت در امور کشورهای مجاور، تحریمهای اقتصادی جهانی بدنبال داشتە است و بیشتر از همە کارگران، معلمان و کارمندان دولتی و اداری قربانی فقر و تنگدستی کردە است. رژیم بجای اینکە سرمایەهای ملی را صرف بهبود کردن وضع معیشتی مردم کند، آنها را هزینە و خرج امور و پروژەهای نظامی می کند.

وضع کارگر یارسانی چند برابر بدتر و وخیم تر از وضع کارگر بطور عام در ایران است. یک کارگر یا کارمند یارسانی برای کسب شغل و سمتهای دولتی باید باورهای خود را انکار و یا تکذیب ظلم و تبعیض توأم با آسیمیلاسیون سازمانیافتە عیلە فرد کارگر یارسانی بخشی مهم از سیاست کلان رژیم است. بی شک در جامعەی کە اینچنین ظلم، تبعیضی وجود داشتە باشد، امنیت و سلامتی اجتماعی و احقاق حقوق برابر غیر قابل دسترسی است.

سازمان دمکراتیک یارسان سیاستهای ضد بشری رژیم را در مغایرت با کنوانسیونهای بین المللی بالأخص این اهدف چهارگانە استراتژیک سازمان بین المللی کار  می داند.

۱ـ ارتقا و تحقق اصول بنیادین حقوق کار

٢ـ- ایجاد فرصت های بیشتر برای زنان و مردان به منظور دستیابی به درآمد کافی و شغل مناسب

٣ـ- افزایش پوشش های تأمین اجتماعی برای همه و موثر سازی آن ها

٤ـ- تقویت سه جانبه گرایی (روابط کارگر، کارفرما و دولت ) و گسترش گفت وگوهای اجتماعی

روز ١ مە بر تام کارگران جهان ومخصوصا کارگارن یارسان پیروز باد.

 

سازمان دمکراتیک یارسان

٢٦/٥/٢٠١٩

 

Visits: 36

دیدگاهتان را بنویسید