Home / آرشیو سدی / “بیانیه شورای مرکزی سازمان دموکراتیک یارسان در خصوص “خیرالله حقجویان” از فعالان مدنی یارسانی در داخل ایران”

“بیانیه شورای مرکزی سازمان دموکراتیک یارسان در خصوص “خیرالله حقجویان” از فعالان مدنی یارسانی در داخل ایران”

یارسان مدیا
05.07.2021

چنانکه طی روزهای گذشته در رسانه رسمی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان که نهادی مدنی مربوط به جامعه یارسان در داخل ایران است، دال بر اینکه یاری از جامعه یارسان و عضوی از مجمع مشورتی یارسان به اتهام توهین به مقدسات و مسئولان نظام جمهوری اسلامی به زندان دیزل‌آباد روانه شده است. آقای حق‌جویان در بدو ورود به زندان دست به اعتصاب غذا زده و در مرحله نخست از قرار وثیقه‌ی پانصد میلیون تومانی برای آزادی خودداری که پس از مراجعه تعدادی از اعضای مجمع به زندان و دیدار ایشان با آقای سیاوش حیاتی سخنگوی مجمع مشورتی ایشان به ندای یاران خود در اینسوی میله‌ها گوش سپارده و با قرار وثیقه موافقت کرده اما از اعتصاب غذای خود دست نکشیده است.

Khiroalle Hagjoyan

اکنون پس از گذشت بیش از یک هفته از دستگیری ایشان که نقطه‌ی جرقه‌ی دستگیری کلیپی بوده که بر مزار روانشاد نیکمرد طاهری یکی از یارسانی‌هایی که در اعتراض به تبعیض و ستم بر جامعه مظلوم یارسان دست به خودسوزی زد و جان خویش را فدا نمود، مربوط می‌شود که مقامات امنیتی و قضایی دستگاه جمهوری اسلامی محتوای ویدیو را توهین به مقدسات و مسئولان نظام حاکم دانسته و به همین علت او را دستگیر، بازداشت و روانه زندان کرده‌اند.

سازمان دموکراتیک یارسان به وسیله‌ی نیروهای تشکیلاتی خود، بخصوص تشکیلات داخل و دلسوزان یاری همواره در حال رصد و پیگیری شرایط مربوط به جغرافیای مادر و دست به اقدام و عمل جامعه‌ی یارسان در اقصی نقاط ایران بوده و هست، که دستگیری خیرالله حقجویان نیز یکی از این رخدادهای ناگوار و از اهم رخدادهای امروز در زیر دندانه‌های ستم و تبعیض سیستماتیک حاکم به جامعه یارسان بوده بشمار می‌آید.

سازمان دموکراتیک یارسان مسائل مربوط بە جامعە یارسان را نه تنها در حد اخباری گذرا و روتین، بلکه با نگاهی موشکافانه و ژرف آنها را رصد و علت هستی‌شناسی و چیستی‌ها را تحلیل و بررسی می‌کند. در کمتر از دو ماه گذشته با پدیدار شدن اتفاقات ناگوار دالاهو و جامعه یارسان تا به امروز تمرین و درسی به جا و واضح بود برای یکایک مردمان جغرافیای ایران تا دو نکته اصلی را بعنوان تجربه‌ای تاریخی اجتماعی برای تمرین مردمسالاری در آینده ایران مورد توجه داشته باشند. این مساله افراطگرایی اسلامی بود. افراطگرایان دینی در جوامع ایرانی چهره کریه خود را گرچه پیشتر نیز نشان داده اما نسبت بە مردم یارسان چهرەی واقعی خود بیشتر نشان داد، تا دیروز مزدوران خود را با نام وهابی و سلفی از انبار ذخیرهی ایدئولوژی- ارزشی خود بیرون آورد برای آسیمیلاسیون مردم یارسان و پاکسازی جغرافیای گوران و امروز نیز به بهانه توهین به مقدسات و مسئولان نظام با ابزار مزدوران امنیتی یک یار از جامعه یارسان را به بند اسارت و گروگان خود بگیرد. سازمان دموکراتیک یارسان با توجه به شاخص‌های انسانگرایانه خود والاترین سنگر خود را در دو ویژگی عظیم می‌بیند و آنها نیروهای اجتماعی و زیست هستند. در کمتر از دو ماه گذشته نخست جغرافیای مادر یعنی مناطق دالاهو را غصب و اکنون در ادامه‌ی سرکوب حذف مردمان ما، دست به زندان به جهت خفه‌کردن نیروهای اجتماعی مستقل و برابری‌طلب زده است. این دو ابزار از سوی دستگاه‌های حکومتی و نیروهای ذخیره‌ی در انبار مانده برای روز مبادا یعنی سلفیزم افراطی و سیاسی و از سوی دیگر با تقلیل و استفاده‌ی ابزاری یا سکوت کور از این موارد از سوی بسیاری از نیروهای سیاسی ایرانی و کردستانی اثباتی بر حقانیت اهم موضاعات مربوطه بود.

سازمان دموکراتیک یارسان بر اساس وظیفه‌ی تاریخی خود چنین مواردی را یعنی حذف، غصب و در کنار آن هرگونه دستگیری و بازداشت را که امروز قرعه بنام خیرالله حقجویان افتاده است محکوم می‌کند و از تمامی هواداران، دوستداران و نیروهای خود می‌خواهد که در مقابل چنین بی‌عدالتی‌هایی از جمله زندان و بازداشت و سانسور واهی در کنار سایر عامه‌ی مردم کردستان و ایران سکوت خود را بشکنند و با رفتار و تحرکات خشونت گریز مدافع مظلومان باشند.

شورای مرکزی سازمان دموکراتیک یارسان

٥ ژوئیە ٢٠٢١

Visits: 202