Home / آرشیو سدی / برنامە  و اساسنامە مصوب کنگرە” ٦، “کنگرە زن زندگی آزادی”

برنامە  و اساسنامە مصوب کنگرە” ٦، “کنگرە زن زندگی آزادی”

 

برنامە  و اساسنامە مصوب کنگرە” ٦، “کنگرە زن زندگی آزادی” ، ٢٩ و ٣٠ مارس  ٢٠٢٤ – استکهلم سوئد 

پیشگفتار 

بنا بە گواە تاریخ نوشتاری و گفتاری بشر و دیگر یادگارها و ماندگارهای فرهنگی و تمدنی مشترک جهانیان، دنیادید فرد تابع ابعاد مشخص معنوی و مادی جامعەی مادر است. تصویری کە از جهان هستی ذهن انسان را در کام اندیشە و اعتقاد بردە است در تمام موارد، در عمل، در باور، در رفتار و بینش اجتماعی و زندگی فردی و دیگر فعل و انفعالات و کنش و واکنش‌های فرد ‌‌تأثیر مستقیم دارد.

به قدمت عمر انسان تلاش و مبارزه برای فراهم آوردن شرایط زندگی بهتر وجود داشته است. با وجود آنکە سطح درک و شناخت  در جوامع قدیمی به علت محدودیت‌ها، کە همسنخ فرایافت تاریخی مشخصی هستند، مانع تعریف روشن و جامع از اصول حقوق بشر شدە است، اذهان و درک عمومی با ملاک‌های ابتدایی عدالت و رعایت حریم حیثیت انسان‌ها آشنا بودەاند و طریقەی ممارست مرزهای اختیاری و صلاحیتی  نظام را با وسوسەی زندگی و خرد خود مورد سنجش و داوری قرار دادەاند. انسان‌ها در طول هزارەهای متمادی در تلاش برای بدست آوردن حقوق برابر بودەاند. علیرغم اینکە حقوق پایەای انسان‌ها در اعلامیە جهانی حقوق بشر تعریف و مشخص شده و اکثر کشورها آنها را به رسمیت شناخته و متعهد بە اجرای مفاد آن شدەاند. کم نیستند انسان‌ها و جوامعی که از همان حقوق پایه‌ای به طور سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده‌ توسط حکومت‌ها محروم می‌گردند. ‌جامعه‌ یارسان یکی از آن جوامعی است که حقوق آنها در ابعاد گسترده از دیر باز تا کنون نقض شدە و مورد تعرض قرار گرفتە است. 

تاریخ سیاسی و اجتماعی بشر پُر از فرمانروایانی است کە هرکدام با نام و لقبی جایگاهی را برای خود بدست آوردەاند، یا اینکە خود تاریخ عنوانی را برای آنان شایستە دانستە است. اذهان و داوری عمومی مشترک، شهریاری را بیدادگر و شهریاری دیگر را دادگر شناختە است. با وجود آنکە حق عملکرد سیاسی از مردم، از طرف نیروهای مستبد و ظالم سلب و حقوق آنها نقض شدە است، اما مبارزە برای استقرار نظامی عادل کە بتواند حقوق فردی و اجتماعی آحاد و اجتماعات را محترم بشمارد و بە ارزش‌های برابری، عدالت اجتماعی و اقتصادی و به آزادی‌های فردی و اجتماعی تطور و بسط دهد، در اکناف و اطراف جهان هنوز ادامە دارد. مردم یارسان از این قبیل اجتماعات هستند کە برای تحصیل و تحقق اهداف انسان‌محور بە طرق مسالمت آمیز از دیر باز تا کنون مبارزە می‌کنند. 

در غیاب حاکمیت مردمی، بنیادی ترین حقوق و آزادی‌های انسانی شهروندان در جامعه‌، محدود، نقض و یا بطور کلی پایمال می‌گردد. تداوم چنین وضعیتی نارضایتی فردی و گروهی را به دنبال داشته و سبب بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی در جامـعە می‌گردد. در جوامعی که اصل عدم تبعیض و اصل تساوی حقوق انسان‌ها نادیده گرفته می‌شود، اساس همزیستی مسالمت آمیز در روابط انسان‌ها بە چالش کشیده می‌شود. 

یارسان و هویت ملی 

مردم یارسان پیروان دین یاری، یکی از پایدارترین و اصیل ترین جوامع ‌‌هستند که به خاطر دفاع از هویت، زبان و فرهنگ خود همواره از ستم اتنیکی و ستم مضاعف دینی رنج برده‌اند. از آنجا که پروسه شکل‌گیری فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی و انسانی جوامع بشری، تحت تاثیر زبان، افکار، فلسفه‌های علمی و آیینی تکوین و تحول یافته است، جامعه‌ یارسان نیز به واسطه دیدگاه‌ها، باورها و اندیشه‌های فلسفی منحصر به خود و تحت تاثیر دین یاری به‌ ویژگی‌های فرهنگی، ارزش‌های انسانی و اجتماعی مختص به خود دست یافته است. مردم یارسان در کنار اعیاد دینی خود، نوروز را  بعنوان یک روز ملی جشن می گیرند.

از مطالعه‌ آثار و ادبیات کتبی و شفاهی یارسانی و همچنین باورها و رفتارهای آنان چنین استنباط می‌شود که بیشتر سنت‌ها و مرسومات مرتبط با جامعه‌ یارسان از دیرباز در میان کُردها و دیگر ملت‌ها و قومیت‌های ساکن در فلات ایران به ویژە در جوامع زاگُرس نشین، رایج بودەاند. 

جامعەی یارسان از پیشقراولان و حاملین مشعل آزادیخواهی و سمت دهندگان مبارزات آزدیخواهانە، عدالت و هویت طلبانە با پشتوانە ارزشهای ملی وبومی در سرزمین ایران می‌باشد. جامعەی یارسان بعد از فروپاشی امپراتوری ساسانی و تثبیت قدرت سیاسی اعراب در سرزمین اجدادی‌شان، همدوش دیگر نیروهای اجتماعی در ایران در قرن دوم هجری دوران سکوت و خلوت و خلاء را شکستند و همدوش دیگر نیروهای اجتماعی در ایران وارد مبارزە علیە بیدادگری ‌بدنبال فتوحات اسلامی در سرزمینهای اشغالی بە پا خاستند

بنا به آثار یارسانی، متعاقب استیلای اعراب بر مناطق محل زیست یارسانیان، نهضت‌های متعددی در دوران‌های مختلف در جهت حفظ و بازسازی هویت‌ها و ساختارهای اجتماعی ماقبل اسلام از یکسو و مقاومت در برابر تهاجم سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اشغالگران از سوی دیگر، در فواصل زمانی گوناگون شکل گرفته که می‌توان از‌ برجسته‌ترین آنها بە نهضت‌ها ی بهلویل مادی (ماهی)،  شاه‌ خوشین لُرستانی ، بابا سرهنگ دودانی، بابا جلیل و بابا نااووس جاف اشارە کرد. تداوم این نهضت‌ها سرانجام به‌ دوره‌ی سلطان سهاک برزنجی و ظهور و علنی شدن دین یاری می‌انجامد. در این دورە قراردادی تحت عنوان “بیابس پردیوری” یا “بیا و بست پردیوری” منعقد می‌شود (“پردیور” نام محلی در هەورامان /اورامانات-هورامانات/ کردستان ایران است). در این قرار داد اصول اعتقادی آیین یاری، آرمان‌ها، اهداف و شیوە رهبری جامعە از طریق نظام شورایی “پیر و پادشاهی” مشخص می‌شوند. مبارزە و مقاومت در جهت حفظ هویت فرهنگی و دینی بر اساس شالودەای از باورهای کهن پیش از اسلام رایج در میان کُردان سازماندهی می‌شود. رنسانس فکری در جهت اصلاح اخلاقی انسان و جامعە و ترفیع مقام و جایگاە انسان و بیرون رفت از انحطاط ارزشی بر اساس چهار اصل اخلاقی “راستی، پاکی، نیستی و ردا” شکل می‌گیرد. برابری و عدالت اجتماعی و رسیدن بە نوعی از سیادت و خودگردانی محلی در حین عشق و وفاداری بە حفظ و حراست از فرهنگ و تمدن زاگرس و اسطورەای ماد میترائی در دستور کار قرار می‌گیرد. 

تداوم نظام پیرو پادشاهی و ادامە رسالت تعریف شدە در پیمان پردیوری از طریق تشکیل “جم”های ( جمع، شورا) و خاندان‌های یاری میسر و عملی می‌گردد، کە تا کنون نیز به قوت خود باقی ماندە است. 

دوره‌ سید حیدر ملقب به‌ سید براکه گوران در اوایل قرن نوزدهم میلادی جلوە دیگری از تداوم نهضت یاری است. این دورە از تلاش یارسانیان برای کسب شناخت واقعی از مبانی فکری، دینی، فرهنگی و تاریخی خود و همچنین گرداوری آثار و ادبیات یارسانی از اهمیت محوری برخوردار است. 

جامعە یارسان امروزی، وارث اعتقاد یاری، پیمان پردیوری با ارزشها، آرمانها و رسالتهای آن است. رسالتهایی کە نە تحقق یافتەاند و نە بە فراموشی سپردە شدەاند. ستمی کە بر جامعە یارسان نیز روا دیدە شدە است تا حدود زیادی نیز ریشە در پایداری و مقاومت آنان در جهت حفظ همین میراثها بودە است. 

وضعیت سیاسی اجتماعی جامعه‌ی یارسان در دوران جمهوری اسلامی ایران 

جامعه یارسان یکی از جوامعی است که بی حقوقی را در تمامی عرصه‌ها و در ابعاد وسیع تجربه‌ کرده و این جامعه در تاریخ موجودیت خود شاهد تداوم نبردی نابرابر در جهت حفظ موجودیت و ساختار هویتی خویش است. ستم دینی، مضاعف بر ستم اتنیکی، نابرابری حقوقی و محرومیت از بهره گیری از امکانات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، منجر به عدم رشد استعدادهای فردی و جمعی جامعه‌ یارسان گردیده و سبب شدە است کە مناطق یارسان نشین جزو محرومترین نقاط ایران باقی بماند و قربانی سیاست آسیمیلاسیون (حل و یکسان سازی) شود. تنگ نظری اجتـماعی و ناآگاهی وسیع در سطح جامعه نیز همگام با این سیاست عمل نمودە و در بە انزوا کشاندن جامعە یارسان نقش خود را ایفا نمودە است. انتشار اکاذیب و تعریفات جعلی از هویت یارسانها بطور دانستە و ندانستە، از جانب خودی و بیگانە سبب شدە کە همسایگان غیر یارسانی ما نسبت به آیین یاری دچار شک و تردید شوند و خود یارسانها نیز بە نسبت اعتقادات و هویت خود دچار سردرگمی و چندگانگی باشند. پیروان آیین یاری با عناوینی همچون اهل حق، علی الهی،‌ شیطانپرست مورد خطاب قرار گرفته‌اند. 

لازم به‌ ذکراست که اکثر پیروان این دین در ایران زندگی میکنند.دین یاری در بین دیگر اتنیکها در ایران نیز دارای پیروان زیادی است. در کردستان عراق و درعراق از یارسانها تحت عنوان ” کاکه‌یی” نام بردە میشود. 

انقلاب سال ١٣٥٧ و تغییر در ساختار سیاسی و استقرار رژیم دینی در ایران، انواع تنشهای سیاسی و اجتماعی را به دنبال داشت. مبارزات آزادیخواهانه از یکطرف و اقتدارطلبی سیاسی مذهبی از طرف دیگر منجر به اعلام جنگی ناعادلانه علیه نیروهای آزادیخواه‌، اقلیتهای اتنیکی و دینی در سراسر ایران و بتبع آن‌ علیه مردم یارسان گردید که این جنگ خودرا در قاموس بمباران، کشتار مردم بی دفاع و محاصره‌ی اقتصادی و اعمال محرومیتهای اجتماعی نشان داد. 

نظام حاکم کنونی در ایران بر اساس احکام شریعت اسلامی و ایدئولوژی مذهب شیعە و اصل ولایت فقیه استوار است. دراین نظام مذهبی، یکی از پیش شرطهای برخورداری ازحق شهروندی برابر، اعتقاد به‌ مذهب حاکم و وفاداری به‌ نظام ولایت فقیه است. در نتیجه مردم یارسان همراه با سایر اقشار جامعه که پیرو مذهب مورد نظر رژیم نیستند از حق شهروندی محروم و محکوم به‌ تحمل اجحافات، بی حقوقی و تبعیضات فاحش غیر انسانی شده‌اند. 

با وجود آنکه یاری تنها دین رایج و متداول درمیان یارسانیان تحت ستم در نظام جمهوری اسلامی است، موجودیت آن انکار شده‌ و پیروان این باور کهن نه‌ تنها به رسمیت شناخته نشده‌اند، بلکه بر اساس بندهای ١٢و ١٣ قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، حقوق پایه‌ای و موجودیت جامعه یارسان نیز نفی شده‌، و تبلیغ این آیین تا حد ارتکاب به‌ جرم و پیروی از آن نقض قوانین جمهوری اسلامی محسوب میشود. فرد یارسانی برای ادامەی حیات و بدست آوردن حقوق اولیەی انسانی خود مجبور بە خودسانسوری و جعل هویت تاریخی میشود. 

مردم یارسان در همان ابتدای بە انحراف رفتن انقلاب ٥٧ و تبدیل شدن آن به یک حکومت دینی، نارضایتی خود را نسبت به این روند به شکلهای گوناگون نشان دادند. در همان اوایل پیروزی انقلاب و در ادامە سیاستهای تبعیض آمیزضد بشری جمهوری اسلامی سرکوب بی رحمانه مردم یارسان شروع شد و رفتار بی رحمانه حکومت اسلامی منجر به فرار و آواره گی ‌هزاران نفر از این مردم به كشورهای مجاور از جمله عراق شد. 

مردم یارسان در راستای مبارزه حق طلبانه برای بدست آوردن حقوق اجتماعی خود در طول چهار ده هه اخیر دست به تشکیل سازمانها و جنبشهای سیاسی که در زیر بە آنها اشاره میشود زدەاند. 

تشکیل جنبش مقاومت جامعە اهل حق در اوایل دهە هشتاد میلادی 

در ابتدای دهەی‌ هشتاد میلادی، بخشی از جامعە یارسان با تشکیل جنبش مقاومت جامعه‌ی اهل حق در مناطق کردستان عراق، مبارزات خود را بطور همزمان و در پیوند با جنبش ملی دمکراتیک مردمان ایران به‌ پیش بردند، اما بدنبال تحولات سیاسی و نظامی و همچنین محدودیتهای فراوان در منطقە، این جنبش امکان تداوم نیافت و منحل گردید. 

تأسیس دو سازمان یارسانی جنبش دمکراتیک یارسان و یاریکورد 

در اویل دهه‌ی هشتاد، و انتقال بخش زیادی از مردم یارسان به کشورهای پناهنده پذیرغربی، امکان نوعی بازبینی و گرایش بسوی سازمان یابی مجدد فراهم گردید، و بدین ترتیب امکان ایجاد تشکلهای فرهنگی و سیاسی توسط اعضای برونمرزی این جامعه بوجود آمد. 

زندگی در جوامع دمکرات به‌ درک و آشنای جامعەی یارسان از حقوق فردی و اجتماعی سرعت بخشید. گفتمان رایج تعدد فرهنگها در کشورهای اروپای امکان آشنای با کار سازمانی دقیق و فعالیت اجتماعی سالم مبنی بر نگرش پلورالیستی سیاسی و فرهنگی بخش برونمرزی را وادار بە ایجاد تشکلهای فرهنگی، سیاسی، پناهندگی و مدنی کرد. 

در تقابل با وضعیت موجود، اعضای جامعه‌ی برونمرزی یارسان، پس از بحث و بررسی های متعدد به‌ این نتیجه رسیدند که مبارزه‌ مسالمت آمیز، و طرح خواسته‌های عادلانه‌ی مردم یارسان در بستر موقعیت سیاسی حاضر، امری لازم و ضروری است و در نتیجە ایجاد یک تشکل سیاسی کە بتواند بزبانی گویا این خواستەها را بیان کردە و توان عمومی را در راستای رسیدن بە آنها بسیج نماید، ضروری مینمود. نتیجە این ضرورت موجب تأسیس جنبش دمکراتیک یارسان در مارس ٢٠٠٧ و سازمان یاریکورد در سال ٢٠١٠ شد. 

معرفی سازمان دمکراتیک یارسان 

جنبش دمکراتیک یارسان و یاریکورد با توجە بە اهمیت اتحاد و همصدائی نیروهای سیاسی و اجتماعی و جذب هر چە بیشتر فعالین و نیروهای یارسانی برای نیل بە اهداف خود زمینە برگزاری یک کنگرە مشترک تحت عنوان “کنگرە اتحاد یارسان” فراهم آوردند کە در تاریخ در ٧ و ٨ آپریل ٢٠١٢ میلادی منجر بە تأسیس سازمان دمکراتیک یارسان شد. 

سازمان دمکراتیک یارسان یک تشکل سیاسی، دمکراتیک و معتقد بە پلورالیسم سیاسی است. جریانی است کە خود را متعهد به‌ رعایت از اعلامیه جهانی حقوق بشر، الحاقات و میثاقهای مربوطە میداند و خواهان بر قراری یک نظام سکولار و دمکراتیک در ایران بمنظور نیل بە آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی و حاکمیت قانون و کسب حقوق مطرح در اعلامیە مذکور است. 

سازمان دمکراتیک یارسان معتقد است کە جامعە یارسان میبایستی همزمان کە در جهت رفع ستم ملی و دینی بر خود میکوشند، در سطوح مختلف مبارزاتی دیگر نیز همگام با مبارزات عدالت‌طلبانە و آزدیخواهانە اقشار اجتماعی حرکت کند. این سازمان معتقد است آزادی زن یارسانی، بستە بە آزادی زن در جامعە است. حقوق دمکراتیک و شهروندی برابر  نیز باید در همین پیوستگی پیگیری و حصول شود. 

برای تحقق و رسیدن به‌ آرمانهای انسانی جامعه‌ی یارسان، این سازمان خود را متحد طبیعی جریانات آزادیخواه‌، دمکرات  و سکولار می داند.

سازمان دمکراتیک یارسان در مسیر مبارزە خود را  متحد طبیعی جریانات آزادیخواه ، سکولار و دمکرات ایرانی می داند. 

مبارزەی سازمان دمکراتیک یارسان مسالمت آمیز و بر واقعیت و اعتقاد بە پلورالیسم فرهنگی و سیاسی استوار است. غایت مبارزە سدی زندگی خوب وتأمین سعادت و امنیت برای آحاد، اجتماعات و افراد است. بعد دیگر مبارزە معطوف بە احیای وجدان، بینش و ارزشهای فرهنگی و حضور تاریخی  در پاسداری از سرمایەهای بومی است. 

اهداف و خواستەها 

 الف: برنامە سیاسی

١. رعایت و اجرای مفاد منشور حقوق بشر مصوب ١٠ مارس ١٩٤٨ سازمان ملل و الحاقات و میثاقهای مربوط بە آن. 

٢. تمرکز زدائی سیاسی از طریق سپردن ادارە امور بە ساکنین مناطق مربوطە از طریق رای گیری دمکراتیک.

با الهام از تجربە موفق سیستم سیاسی- اداری کشورهای نوردیک (شمال اروپا)  ، سازمان سیستم اداری سیاسی زیر را پیشنهاد می کند:

 سه سطح اصلی ادارە کشور :

دولت:

دولت شامل مجلس، حکومت و قوە قضائیە  و اداره دولتی است و به عنوان نهاد حاکمیت ملی عمل می‌کند.

شهرداری‌های استان    :

این سطح حکومتی ارگان‌های حاکمیتی منطقه‌ای را تشکیل می‌دهد.

شهرداری‌ها:

این سطح حکومتی به عنوان ارگان‌های حاکم محلی شناخته می‌شود.

دولت دارای مسئولیت اصلی در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در تمام زمینه‌ها است، اما برخی از اختیارات به نهادهای حاکمیتی منطقه‌ای و محلی منتقل شده است. شهرداری‌ها مسئولیت رسیدگی به منافع شهروندان و انجام وظایف نزدیک را دارند. این ایده از دموکراسی و خودمدیرتی محلی بر این اساس است که ساکنان هر شهرداری بهترین فهم از مسائل محلی را دارند و راه حل‌های موثرتری را می‌شناسند.

شهرداری‌ها مسئول خدمات محلی در حوزه‌هایی از جمله آموزش، بهداشت، مددکاری اجتماعی، حمل و نقل، وظایف فنی، فرهنگ و اوقات فراغت هستند.

شهرداری‌ها بر اساس مدل پارلمانی حکومت می‌کنند، به این صورت که شورای شهرداری از طرف مردم انتخاب می شوند. این شورا تحت رهبری یک شخص به عنوان “شهردار” قرار دارد و مسئولیت اداره کل، آماده‌سازی پرونده‌ها و اجرای تصمیمات شورای شهرداری را بر عهده دارد. این شهردار به حمایت اکثریت در شورای شهرداری وابسته است و در صورت از دست دادن این حمایت، همانند اصل بین مجلس/شورای ملی و حکومت،  عزل و یا مجبور به استعفا می شود.

بین دولت و شهرداری‌ها، سطح حاکمیت منطقه‌ای یا همان شهرداری استانی را داریم. این سطح حکومت دارای ارگان‌هایی است که با شهرداری‌ها هماهنگ شده‌اند، با یک شورای شهرستان به عنوان نهاد انتخابی و یک شهردار شهرستان به عنوان مدیر اداری-سیاسی. کمیته شهرستان مشابه ریاست در شهرداری‌ها است.

٣. دخالت نمایندگان مردم  که از طریق آراء مخفی و مستقیم انتخاب شده‌ باشند، درمجالس قانونگذاری محلی و سراسری و دیگر مجامع و نهادهایی که در رابطه‌ با حقوق شهروندی در طرح و تصویب قوانین دخیلند. 

٤. نیروهای ارتش و انتظامی در  قانون اساسی تعریف و برسمیت شناختە شوند.

٥. ممنوعیت ایجاد هرگونە نیرو شبە نظامی در کشور.

٦. حفظ استقلال حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران.

 تبصرە ١. وظیفە ارتش دفاع از حق حاکمیت، استقلال کشور و مرزهای آن است . حق دخالت در امور سیاسی ندارد.

ب: برنامە اجتماعی

١.برخورداری از حقوق شهروندی برابر، صرف نظر از تعلقات اعتقادی و هویتی بمنظور ایجاد امکان همزیستی مسالمت آمیز اقشار اجتماعی در کنار یکدیگر.

٢. جدایی دین از دولت و لغو دین رسمی در کشور. تلقی دین به عنوان امر خصوصی افراد بر پایە احترام و برخورد یکسان با پیروان ادیان و مذاهب.

٣. فراهم شدن شرایط بازگشت آوارگان و پناهندگان مطابق با استانداردهای انسانی و جبران خسارات مادی به‌ آوارگان و قربانیان درگیریهای ناخواسته .

٤. تمام قوانین زن ستیز باید ملغی شود و با پیوستن کشور ایران بە “کنوانسیون امحای کلیە اشکال تبعیض علیە زنان یا کنوانسیون رفع هرگونە تبعیض علیە زنان” ١٨ دسامبر ١٩٧٩، قانون اساسی آیندە حقوق زنان با الهام از روح کنوانسیون فوق تعریف و آنها را تضمین کند. 

٥. باید کارگر ایرانی بر اساس “میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ١٩٧٤” دارای حقوق تعریف و تضمین شدە در قانون اساسی آیندە باشد.

پ: برنامە اقتصادی

١.توزيع عادلانه ثروت، درآمد و خدمات کشور وتعیین حداقل استانداردهای معیشتی و بهداشتی. 

٢. جبران عقب ماندگیهای اجتماعی، اقتصادی از طریق تخصیص بودجەهای اضافی بە مناطق محروم و کاهش تفاوت استانداردهای شهری و روستایی .

٣. سازمان دمکراتیک یارسان مدل اقتصادی نوردیک ( شمال اروپا)  را پیشنهاد می کند. دولت رفاه، تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی که عمدتاً از طریق مالیات تامین میشود. مشارکت بالای زنان در زندگی کاری، درجه بالای برابری، آموزش (رایگان) دولتی از مشخصەهای برجستە این مدل هستند. در این مدل مختلط اقتصادی، اقتصاد بازار آز اد و رقابتی بە همراە بخش بزرگ دولتی (دولت بعنوان بزرگترین کارفرما و سهام دار در شرکتها و صنایع بزرگ) نبض حیات اقتصادی هستند.

٤. سیاستهای غلط و نادرست رژیم دینی در امر مدیریت جنگلها، آبشارها، مراتع، زندگی حیات وحش ، رودخانە و دریاچەها کشور را با چالشهای جدی زیست محیطی مواجە کردە است. مناطق محل زیست مردم یارسان بیشترین خسارات زیست محیطی متحمل شدە اند.

افزون بر این سیل، خشکسالی و ریزدگردهای مدوام بە این بحران دامنەی بیشری دادە است. “ما خواستار اجراء اقداماتی سازندە، علمی و اقتصادی در حوزەی محیط زیست و اکولوژی کە بیش از چهار دهە است سیاست های جمهوری اسلامی در این عرصه، جز ویرانگری در طبیعت و نابودی فزاینده ثروت های طبیعی و افزایش بحران چیز دیگری نبوده، است.

ت: برنامە فرهنگی و آموزش و پرورش

١.حق تدریس و تحصیل بە زبان مادری.

٢. کشف، ثبت و حفظ آثار‌ و ادبیات یارسانی در کنار دیگر سرمایەها و میراثهای فرهنگی و ادبی کشور و تأسیس مراکز علمی/ تحقیقی بە این منظور. 

٣.آموزش و تحصیلات رایگان ، از دورە ابتدائی گرفتە تا سطح دانشگاە.

اساسنامه

ماده١. نام و هویت تشکل 

١.‌نام تشکل “سازمان دمکراتیک یارسان ” با علائم اختصاری س.د.ی و نام انگلیسی آن  

Yarsan Democratic Organization با علائم اختصاریYDO است. 

٢. سازمان دمکراتیک یارسان سازمانی است مستقل، سکولار و با ساختار دمكراتیک.  

٣. آرم سازمان متشکل از نقش تنبور و شعلە خورشید است کە با دو دایرە سبز و قرمرز و یک فضای سفید میانی  احاطە شدە است. در فضای بالایی آرم  عنوان ” سازمان دمکراتیک یارسان ” و در محیط پایینی

 YARSAN DEMOCRATIC ORGANIZATION

نوشتە شدە است.

٤. ٨م آوریل ٢٠١٢ م سالروز تأسیس سازمان دمکراتیک یارسان است.

ماده ‌٢. عضو شدن در سازمان دمکراتیک یارسان

١. تمامی افراد بالای  ١٨ سال که برنامه و اساسنامه مصوبە آخرین کنگرە سازمان  را بپذیرند و متعهد به‌ رعایت مفاد آن بشوند، میتوانند طبق درخواست کتبی از نهاد محلی و تأیید نهایی کمسیون تشکیلات، بە عضویت سازمان درآیند.

٢. اعضاء جریانات سیاسی دیگر نمیتوانند بطور همزمان در سازمان دمکراتیک یارسان عضو باشند.  

٣. حق عضویت خود را ( هر ماە ١٠ یورو. زمان پرداخت: ماو آوریل هر سال) بپردازد.

٤. کسی کە درخواست عضویت میکند،  بمدت ٦ ماە تحت نظارت ارگان مربوطە تشکیلاتی برای رد یا تأییدی قرار می گردد.

٥. گروههای غیر سیاسی و انجمنها  میتوانند با رعایت مفاد اساسنامەی سازمان و پایبندی بە برنامە سیاسی آن بە عضویت سازمان در آیند.

تبصرە ١. این بند شامل عضویت در سازمانهای خارجی در کشورهای محل اقامت نمیشود.   

تبصرە ٢. سازمان دمکراتیک یارسان می تواند بە افرادی کە دلسوز و بە شکلی از حق و حقوق مردم و جامعە یارسان دفاع  کند سمت” عضو افتخاری” اعطاء کند.  

تبصرە ٣. عضو  افتخاری در نشستهای سازمانی دارای حق رأی نمی باشد.

تبصرە ٤. بخاطر وجود فضای استبداد سیاسی و خطرات امنیتی در داخل کشور، هویت و فعالیت اعضای داخل کشور، در سازمان محرمانە خواهد ماند.

ماده ‌٣. وظایف اعضای سازمان 

١.    تلاش برای تحقق اهداف وآرمانهای سازمان. 

٢.     پایبندی به‌ اصول  اساسنامە و نظم و قرارهای تشکیلاتی. 

٣.    تلاش برای حفظ وحدت جامعه‌ یارسان. 

٤. برای حفظ وحدت سازمانی تلاش کند.

٥. در جلسات و نشست های سازمان شرکت کند.

٦. در جهت ارتقاع آگاهی سیاسی خود با توجە بە آرمان و دیدگاهها و مصوبات سازمان بکوشد.

 تبصره١. متقاضیان پناهندگی و دانشجویان ٥٠% از حق عضو شدن سالانه را پرداخت خواهند نمود. 

ماده ‌٤. حقوق اعضای سازمان 

١. حق شرکت  و اظهار نظر در کلیە سطوح و نشستهای سازمانی ، از جملە کنگرە، کنفرانس و پلنوم.

٢. حق انتخاب کردن و انتخاب شدن برای هر مسئولیتی در سازمان در چهار چوب موازین  اساسنامەای. 

٣. حق ارائه پیشنهاد و انتقاد در رابطە با هر ارگان و مسئولی. 

٤. برخورداری از حقوق دمکراتیک برابر.

٥. یاران کاندید شورای مرکزی کە  باید حداقل ١  سال از عضویت آنها گذشتە باشد و سابقە فعالیت در یکی از ارگانهای تشکیلاتی سازمان را داشتە باشند.

٦. حق برخورداری از آموزش سیاسی و تشکیلاتی.

٧. حق آزادانە کنارەگیری از سازمان بعد از  طی  مراحل سازمانی و پایبندی بە حفظ اسرار سازمان.

ماده ‌٥. سلب سمت عضو

١.اعضای که مواد قید شدە در مادە ٣ ” وظایف اعضای سازمان” را نقض کنند طبق مقررات ذیل از آنها سلب عضویت می شود:

  • ابلاغ شفاهی
  • ابلاغ کتبی
  • سلب مسئولیت تشکیلاتی
  • تعلیق مقطعی
  • اخراج از سازمان

٢ . درخواست سلب عضویت توسط ارگان مربوطە تهیه و برای تصمیم نهایی در اختیار کمیسیون تشکیلات سازمان قرار می گیرد. 

٣. سازمان حق دارد که در صورت لزوم افراد خاطی را از طریق مراجع ذیصلاح مورد پی گرد قانونی قرار دهد.  

٤ وظایف، اختیارات و امتیازات افراد اخراجی و مستعفی از آنان سلب میشود. 

ماده ‌٦. ارگانهای تشکیلاتی 

١. ارگانهای اصلی تشکیلات شامل:

 کنگره

شورای مرکزی و رهبری مشترک

 کنفرانس

و پلنوم است.

٢. کمیتە بازرسی مالی، کمیته انتخابات، کمیتە تهیە و تدوین برنامە و اساسنامە، کمیسیونها وکمیته‌های کشوری و شهری از دیگر ارگانهای وابسته  هستند.  

ماده ‌٧.  كنگره 

١.كنگره عالی ترین ارگان سازمان است و تصیمات آن در سطوح مختلف سازمان لازم الاجراء خواهد بود.

٢.كنگره سە سال یكبار برگزار می شود. 

٣.کنگرە از کسانی تشکیل میشود کە:

الف: عضو یا علی البدل شورای مرکزی باشند.

ب:  از طرف یکی از ارگانهای سازمان بعنوان نمایندە معرفی شدە باشند.

٤.  شرایط ونسبت نمایندگان هر ارگان  برای شرکت در کنگرە توسط شورای مرکزی تعیین و ابلاغ خواهد شد.

تبصرە یکم: شورای مرکزی میتواند از جریانات  سیاسی، نهادهای مدنی و نمایندگان اصناف و شخصیتهای مستقل بعنوان مهمان دعوت بعمل آورد. 

٥.  کنگره با شرکت ٣/٢ اعضای سازمان رسمیت می یابد. 

٦.  پیشنهادات با کسب رای نصف +١اعضا در کنگره بتصویب می رسد. 

٧. ‌ اعضای هیئت رئیسە کنگرە متشکل از ٢ عضو شورای مرکزی و ٣ عضو از دیگر ارگانهای سازمان می باشد. 

٧.  سازماندهی، تعیین زمان و مکان برگزاری کنگره از اختیارات شورای مرکزی است. 

٨.  برگزاری كنگره باید حد اقل ٣ ماه قبل از آن به اطلاع اعضای سازمان رسیده باشد.  

٩. اعضای سدی باید حداقل ١ ماە قبل از برگزاری کنگرە پیشنهادات ، طرح و انتقادهای خود را برای کمیتە/کمیسیون آمادەکاری کنگرە فرستادە باشند.

١٠. دستور کار کنگرە باید حداقل ٢ هفتە قبل از زمان برگزاری کنگرە، برای اعضای کنگرە فرستادە شود.

مادە ٨. کنگرە فوق العادە

١. ٢/٣  اعضای شورای مرکزی  در پلنوم خود یا  ٢/٣ اعضای سازمان میتوانند  خواهان برگزاری کنگرە فوق العادە شوند در صورتیکە شورای مرکزی نتواند مسائل حاد و کلان سازمانی (سیاسی و تشکیلاتی) را حل و فصل و در انطباق با اصول اساسنامە مدیریت کند. شورای مرکزی مؤظف بە دادن فراخوان برای تشکیل کنگرە فوق العادە خواهد شد.

٢. کنگرە فوق العادە فقط جهت رسیدگی و حل و فصل موضوع یا موضوعات مربوطە و مورد بحث برگزار می شود.

ماده ‌٩. وظایف و اختیارات كنگره 

 ١.تصویب برنامه ، اساسنامه و اسناد سازمان و ایجاد تغییرات در آنها.  

٢.تعیین و تصویب خط مشی سیاسی،  خطوط  استراتژیک و تاکتیکهای ضروری سازمان.

٣.بررسی گزارش و عملکرد  شورای مرکزی.

٤.انتخاب شورای مرکزی و یاران علی البدل از طریق انتخابات آزاد و دمکراتیک. 

٥.بە شکایاتی کە در دیگر ارگانهای تشکیلاتی حل و فصل نشدە باشد رسیدگی میکند.

٦.صدور قطعنامە و بیانیە بنام خود.

٧.انتخاب ھﯿئت بازرسی امور سازمان .

٨.انتخاب کمیته انتخابات برای کنگرە بعدی.

٩.انتخاب کمیتە تهیە و تدوین اسناد سازمان برای کنگرە بعدی .

 تبصرە:

تمامی افرادی کە نامزد شورای مرکزی میشوند باید خود را برای شرکت کنندەگان در کنگرە معرفی کنند.

ماده ‌١٠. کنفرانس سازمان

١.کنفرانس سازمان جهت  بررسی تحولات سیاسی و مسایل مهم سازمانی بر اساس برآورد و دعوت شورای مرکزی با شرکت اعضاء و علی البدل شورای مرکزی و نمایندگان  ارگانهای سازمانی تشکیل میگردد و تصمیمات آن در تمام سطوح سازمانی لازم الاجراء است.

تبصرە ١: کسانی میتوانند در کنفرانس شرکت کنند کە حداقل یکسال از عضویت آنها در سازمان گذشتە باشد. 

٢.  ریاست کنفرانس را دو نفر از اعضای شورای مرکزی و سە نفر از نمایندگان شرکت کنندە بعهدە دارند.

ماده ١١. وظایف و اختیارات کنفرانس

 ١.  بررسی تحولات سیاسی و مسایل مهم سازمانی بر اساس برآورد و دعوت شورای مرکزی

٢.  ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب در جهت رفع مشکلات و پیشبرد اهداف سازمان و ارگانهای مربوطه.‌‌ 

ماده ١٢.  شورای مرکزی 

١. اعضای شورای مرکزی، توسط کنگره انتخاب می گردند و بالاترین ارگان مسئول در فاصله‌ بین دو کنگره‌ هستند. 

٢. کسانی می توانند در انتخابات شرکت کنند که:

– مدت یک سال از عضویت  آنها گذشته باشد و اعتبارنامە آنها جهت شرکت در کنگرە توسط  شورای مرکزی تایید شدە باشد. 

– شرایط و وظایفی  را کە کنگرە تعیین میکند بپذیرند و بە آنها عمل کنند.

٣. تعداد اعضای اصلی شواری مرکزی و علی البدل در كنگره و بر حسب  نیاز تعیین می شود. 

٤. جلسات شورای مرکزی هر دو ماە یکبار و جلسات فوق العاده بنا به‌ درخواست ٣/٢ اعضای شورای مرکزی یا رهبری مشترک برگزار می شود. 

٥. تصمیمات شورای‌ مرکزی در صورت توافق نیم +١ از اعضای حاضر در جلسات قابل اجراء خواهد بود. 

٦. مخارج کمیته مرکزی از محل بودجه‌ سازمان تأمین می گردد. 

ماده ١٣. وظایف و اختیارات شورای مرکزی 

١.  مجری برنامه و تصمیمات، سیاست و استراتژی مصوب‌ کنگره است.  

٢. سازمان را بە لحاظ سیاستگزاری و سازمانی مدیریت میکند.

٣. تقسیمات کاری و مسئولیتهای  درون تشکیلاتی را ایجاد، هدایت و رهبری میکند. این تقسیمات  و مسئولیتها عبارتند از:

ـ رهبری مشترک از بین اعضای شورای مرکزی. 

ـ کمیسیون تشکیلات

ـ کمیسیون روابط سیاسی و دیپلماسی و روابط بین الملل

ـ کمیسون مالی

ـ کمیسیون انتشارات و آگاهی

.کمیسیون زنان

. کمیسیون جوانان

. کمیسیون آموزش

ـ دبیرخانە

ـ کمیتەهای کشوری/محلی و دفاتر نمایندگی خارج از ایران

ـ ایجاد نهادها و تقسیمات کاری بر اساس نیاز.

٤. بررسی بودجە سازمانی و طرق تهیە آن جهت ارائە بە کنگرە.

٥. رسیدگی به‌ شکایات و انتقادات اعضاء و بررسی آنها .

٦. شورای مرکزی و رهبری مشترک برای پیشبرد کارهایشان میتوانند از مشاور استفادە کنند. مشاور باید متعهد بە حفظ اسرار سازمان و برای پیشرفت و موفقیت بهتر سدی از طریق مشاورە تلاش کند. مشاور نباید حتما عضو تشکیلاتی سدی باشد. ارگان مربوطە وظایف و مسئولیتهای مشاور را در آیین نامە داخلی تعیین می کند. 

٧. حق عزل و جایگزینی رهبری مشترک.

٨. برگزاری پلنوم

١٠. تشکیل ایجاد شورای مشاوران سازمان

مادە ١٤.پلنوم

١ .نشست وسیع شورای مرکزی هر شش ماە یک بار بنا بە درخواست رهبری مشترک و یا اکثریت اعضای شورای مرکزی برگزار میگردد.

٢. شورای مرکزی افراد عضو تقسیمات/ارگانهای سازمانی را بجهت مشاورە و تبادل نظر بە پلنوم دعوت کند.

٣. پلنوم با شرکت دو سوم اعضای اصلی شورای مرکزی رسمیت میابد.

٤.   اعضای علی البدل و مشاورین در پلنوم دارای رأی مشورتی هستند.

٥. وجود آجندا/دستور کار و گزارشات از ضروریات برگزاری پلنوم است .

مادە ١٥. وظایف و اختیارات پلنوم

١. بررسی گزارشات و پیشنهادات از طرف رهبری مشترک و شورای مرکزی.

٢. بازنگری تقسیمات/ارگانها و مسئولیتهای سازمانی.

مادە ١٦ . رهبری مشترک 

١. بالاترین ارگان رهبری سازمان در فاصلە بین دو نشست  شورای مرکزی است. 

٢. بطور مداوم فعالیت دارد.

مادە ١٧ . وظایف و اختیارات رهبری مشترک

١.از طرف شورای مرکزی انتخاب و تعیین میشود .  

٢. رهبری مشترک مسئول پیشبرد و اجراء تصمیمات شورای مرکزی است .

٣. گزارش کار خودر را بە ‌شورای مرکزی و پلنوم  ارائە میدهد. 

٤. مسئول ادارە امور سازمان در کلیە ابعاد آن است و سرپرستی ارگانهای اجرایی سازمان را بعهدە دارد.

٥. مسئولین ارگانهای اصلی سازمان از جملە  مسئول تشکیلات، روابط خارجی، مالی ، انتشارات را انتخاب و جهت تأیید بە شورای مرکزی معرفی میکند.

٦.اعضای رهبری مشترک در کمیسیون های سازمان حق تصدی مسئولیت ندارند.

٧. رهبری مشترک نباید  بیشتر از ٢ یار سازمان  باشد.

٨.سازمان را در رابطە با جریانات سیاسی دیگر نمایندگی میکند.

ماده ‌١٨. واحدهای محلی، شهرستانی و کشوری  

١.این واحدهای جزو تشکلهای/ارگانهای سازمان هستند کە کمیتەهای آنان از طریق کنفرانسهای این مناطق انتخاب میشوند.

٢. کنفرانسهای این واحدها هر دوسال یکبار توسط اعضاء و یا نمایندگان آنها برگزار میشود.

٣. در صورت لزوم رهبری مشترک میتواند در محلی اقدام بە تشکیل واحدهای صنفی بنماید.

٤. شورای رهبری مشترک میتواند طبق صلاحدید خود و با مشورت شورای مرکزی واحدهایی را در هم تلفیق نماید.

   ماده ١٩. کمیتە بازرسی

١. کمیتە بازرسی مرکب از ٣ نفر است ، که توسط  کنگره انتخاب می گردند. 

٢. کمیتە بازرسی نظارت مستمر بر امور سازمانی را دارد. 

٤.  کمیتە بازرسی نتایج کار خود را به‌ شورای مرکزی، کنفرانس سالانە و کنگره گزارش می کند. 

٥. کمیتە بازرسی میتواند از افراد متخصص بعنوان همکاران دائم یا موقت یاری بگیرد.

  ٦. کمیتە بازرسی در هماهنگی با دیگر بخشهای سازمان و تحت نظارت شورای مرکزی عمل می کند.

مادە ٢٠. کمیتە تهیە و تدوین برنامە و اساسنامە و دیگر اسناد سازمان  

١. این کمیتە توسط کنگرە  انتخاب میگیردد و وظیفە آن بازبینی  برنامە و اساسنامە و دیگر اسناد سازمان جهت ارائە بە کنگرە است.

٢. گزارش کار این کمیتە توسط شورای مرکزی دریافت و جهت تصویب بە کنگرە ارائە میشود. 

٣. این کمیتە میتواند از افراد متخصص جهت تسهیل کار خود یاری بگیرد.

 ماده ٢١. کمیته انتخابات 

١. کمیته انتخابات مرکب از سه‌ نفر است که توسط کنگره انتخاب می گردد. 

٢. کمیته انتخابات افراد واجد شرایط را برای کاندیدای شورای مرکزی  به‌ کنگره پیشنهاد می کند. 

٣، این کمیتە نتیجە کار خود را بە رهبری مشترک و شورای مرکزی ارائە میدهد.

٣. پروسە  انتخابات را در طی برگزاری کنگره مدیریت می کند. 

تبصرە ١ این کمیتە مؤظف است کە تمهیدات ویژەای را در جهت حضور زنان و جوانان بمنظور شرکت در انتخابات ارگانهای رهبری بعمل آورد

مادە ٢٢.  شورای مشاوران سازمان دمکراتیک یارسان

١. سازمان دمکراتیک یارسان از افراد، آگاە، خوشنام و دارای موقعییتهای متفاوت برای پیشبرد کار خود بعنوان مشاور بهرە می گیرد.

٢. تشکیل شورا مشاوران از وظایف شورای مرکزی است.

ماده‌٢٣. امور مالی 

١. احتیاجات مالی سازمان از طریق پرداخت حق عضویت اعضاء و کمک نهادهای خیریه و کمکهای مردمی تأمین میگردد. 

٢. مسئولیت کلی هزینەها و دارائیهای سازمان بعهدە رهبری مشترک است کە توسط کمیسوین مالی مدیریت میشود.

ماده‌ ٢٤. ‌انحلال سازمان 

١.انحلال سازمان دمکراتیک یارسان در ﺼورت توافق ٣/٢اعضایی سازمان عملی می گردد و همان مجمع در مورد امور مالی و دارایی سازمان تصمیمات لازم را اتخاذ می نماید. 

ماده‌ ٢٥. انتخاب شعار سازمان دمکراتیک یارسان

   ” آزادی، یكسانی، آرمان یارسانی” بعنوان شعار سازمان انتخاب گردید.  

ماده‌ ٢٦. تصویب واجراء 

سازمان دمكراتیك یارسان با نام اختصاری سدی در تاریخ٢٩ و ٣٠م ماە مارس ٢٠٢٤ در طی برگزاری کنگره ٦ م – کنگرە ” زن زندگی آزادی” در شهر استکهلم پایتخت سوئد برنامه واساسنامه خود را به‌ تصویب کنگره رسانید و مفاد برنامه و اساسنامه آن از تاریخ مذکور لازم به‌‌ اجراءگردید. 

پایان

Visits: 365

7 comments

  1. Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
    I’ll be sure to bookmark it and return to read more of your useful info.
    Thanks for the post. I will certainly comeback.

  2. Howdy just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren’t loading properly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different internet browsers and both
    show the same results.

  3. Hi there! This blog post couldn’t be written any better!
    Reading through this article reminds me of my previous roommate!
    He always kept preaching about this. I will forward this article to him.
    Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing!

  4. Amazing! Its really awesome article, I have got much clear idea
    regarding from this piece of writing.

  5. Excellent article. Keep writing such kind of information on your page.
    Im really impressed by your site.
    Hey there, You have performed an incredible job. I’ll definitely digg it and individually suggest to my friends.
    I’m sure they will be benefited from this site. cheap flights 3aN8IMa

  6. Hi! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I really enjoy reading your posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that cover the same subjects?
    Thank you!

  7. I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.
    Is this a paid theme or did you customize it
    yourself? Either way keep up the excellent quality writing,
    it’s rare to see a nice blog like this one nowadays. adreamoftrains best web hosting company

دیدگاهتان را بنویسید