Home / پانل آزاد / “بیانیه اخیر مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در خصوص حتک حرمت به پیروان یاری و جایگاه یاری در قانون اساسی”

“بیانیه اخیر مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در خصوص حتک حرمت به پیروان یاری و جایگاه یاری در قانون اساسی”

یارسان مدیا
29.01.2021

اول و آخر یار

یاران گرامی، هم‌میهنان نیک‌منش و انسان‌های آزاده؛

مردم یارسان عموماً، در طول حیات جمهوری اسلامی، متأسفانه در صورت حفظ هویتشان، از بسیاری از حقوق شهروندی محروم بوده‌اند؛ نظیر حق استخدام در ادارات و ارگان‌ها، حق برخورداری از تحصیلاتِ تکمیلی، حق مدیریت، حق انتخاب شدن و… .

فرزندان یارسان از بَدو ورود به مدرسه، تحت آموزش اجباریِ فرایض و شریعت اسلامی، وادار به جدایی از آیین خود می‌شوند و سربازان آن‌ها، غالباً مجبور به کتمان حقیقت و ترک هویتِ آیینی می‌گردند.

این مردم، برای رسیدن به عدالت و رفع تبعیض‌های گوناگون و جلوگیری از بی‌حرمتی‌های رسانه‌ای (بدون داشتن امکان و ابزار دفاع) تا کنون به اشکال مختلفی دست به اعتراض زده‌اند. تا جایی که سال ۱۳۹۲ سه تن از جوانانشان با اقدام به خودسوزی در برابر ارگان‌های دولتی و مجلس، فریاد دادخواهی را در میان شعله‌های آتش برآوردند و جان بر سر حق‌طلبی نهادند. پس از این واقعه‌ی اسفبار، فعالیت‌های غیر متمرکز و پراکنده، به منظور نیل به حقوق شهروندی، در میان مردم یارسان شکل منسجم‌تری به خود گرفت و تقریباً مستمر گردید.

و اما، در پی تعرض دیگری که اخیراً به یکی از نمادهای آیینی یارسان صورت گرفت، با اتحاد عمل در بین عموم مردم و بزرگان و فعالان مدنی یارسان، عزمی راسخ در جهت دستیابی به حقوق شهروندی ایجاد شده است. خوش‌بختانه، پیران و پیروان یاری، ضمن اذعان به تبعیض‌های ناروا، در راستای استیفای حقوق مدنی یارسان، به صدور بیانیه‌های ارزشمندی دست زده‌اند. نقطه‌ی عطف این بیانیه‌ها، درخواست صریح برای تعیین جایگاه یارسان در اصول مربوطه‌ی قانون اساسی، با هدف رفع بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌های موجود است.

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، به این خواست عمومی و اراده‌ی بزرگان، احترام و ارادت می‌ورزد و یک بار دیگر خواستار بازنگری و اصلاح قانون اساسی به منظور احقاق حقوق آحاد ملت و تضمین برابریِ بی‌قید و شرطِ همه شهروندان به‌ویژه اقلیت‌های اتنیکی و عقیدتی است. ما همچنین خواهان فراهم آوردن مقدمات لازم، جهت شناخته شدن آیین یاری به عنوان  “آیینی مستقل” در قانون اساسی هستیم و لغو یا اصلاح کلیه‌ی قوانین تبعیض‌آمیز از جمله؛ قانون گزینش، استخدام، سیستم آموزشی و انتخابات را ضروری می‌دانیم؛ زیرا زمینه‌های اصلی این همه توهین‌ها و بی‌عدالتی‌ها و تبعیضات، همین قوانین فعلی کشورند.

 

با درود و احترام؛

 

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان

نهم بهمن‌ماه  ۱۳۹۹

Visits: 21