Home / پانل آزاد / زیستن به دین یاری و یارسان، مرگ به سبک دین اسلام

زیستن به دین یاری و یارسان، مرگ به سبک دین اسلام

یارسان مدیا
2021.09.05

بدون شک هر دین، آیین، عقدیده و باوری از بدو تولد تا لحظه‌ی مرگ رسم و رسومی آیینی خاص و مشخصی را برای کسانی که پیرو آن هستند تعریف کرده است. حال در قلب زاگرس و در دل هورامان آیین و دینی هست به نام یاری که به پیروان مردم این یارسان می‌گویند، که متاسفانه در اثر دخالت‌های شدید نظام جمهوری اسلامی باید به بسیاری از خواست‌هایی که باب میل دستگاه حاکم است تن بدهد؛ که آیین و دین او با آنها مخالف و یا واضحتر گفت در تضاد، تناقض و خلاف جهت آنها است. یکی از این مراسمات که در جامعه یارسان رسوم و فرهنگی خاص دارد، مراسم خاکسپاری می‌باشد. ولی امروزه باید به میل حکومت این مراسم انجام شود از آن جمله که در اعلامیه به جای “اول آخر یار” می‌بایست “انا لله و انا الیه راجعون” یا “بازگشت همه به سوی اوست” و از این دست قضایا که بنا شده بر پایه‌ی باورهای اسلام (حال صحیح یا واهی) نوشته شود. از این قضیه بگذریم، باید میّت را رو به سوی قبله مسلمانان (کعبه/خانه خدای مسلمانان/عربستان) خاک کنند، که در دین یارسان قبله در عالم فیزیک مقبره سلطان سحاک (یکی از تجلی‌های ظهور ذات و اندیشه و باور یاری) و در عالم متافیزیک تمام عالم قبله محسوب می‌شود. اولی بدلیل اینکه سلطان سحاک عالَم تجلی ذات و باور و اندیشه‌ی یاری است و دومی بدین معناست که بر اساس عقاید و باورهای خود بر اساس دفاتر موجود انسان یاری خود منبع خدایی (خودخدایی) و عالم هستی خود منشاء خدایی است، و در جنبه‌ی ماورا این اندیشه و یاری در معنای خاص تعریف خدایی است، نه ماوراطبیعه‌ای اثبات نشده یا مکانی که گاهی جای بُتی بزرگ بوده و با برسر کار آمدن سلسله‌ی دینی دیگر نامِ خانه‌ی خدا بر آن گذاشته شود، بی‌آنکه از لحاظ روح و هویت دانش فاقد کمترین ویژگی‌های علمی و فلسفی باشد. با توجه به گستردگی مبحث و پرداختن بسیاری از دگراندیشان و اهالی قلم یارسانی که بر هرکدام از آنها نیز هم می‌توان از جوانب مثبت و هم از جوانب منتقدانه بدان‌ها پرداخت، ترجیح داده می‌شود که بر عمق فلسفی مساله‌ی فوق در این کوتاه پرداخته نشود.

در سال‌های اخیر حتی بعضی اشخاص وابسته (رسمی و غیر رسمی به دستگاه حاکم) به صورت پنهانی، مبادرت به ساختن مقبره به طرف قبله‌ی خود کرده‌اند، ولی با دخالت جمهور اسلامی و وزارت اطلاعات ( البته براساس همان سناریوها که در فرهنگ کوچه به آن: “نقش دیوانه و عاقل بازی کردن” می‌گویند) دو مرتبه ناچار به خراب کردن مقبره شدند و دست به درست کردن مقبره به سمت قبله مسلمانان شده‌اند.

این دخالت‌های جمهوری اسلامی در اقلیت‌های دینی هر روز بیش از گذشته می‌شود، و چون اقلیت‌های دینی و باوری توان مقابله با دستگاه تا تمامیتخواه حاکم را ندارند، مجبور به سر خم کردن، تعظیم و پذیرش خواسته‌های ناحق باشند، که خوشایند آنها نمی‌باشد و به قول معروف (دست زور سامان ندارد). برای نگارنده بعنوان انسانی پرسش‌گر و کنش‌گر و جویای حقوق و واقعیات زمانه، چنین سوالی مطرح می‌شود، که آیا با پاکسازی، تحریف، جعل و انکار هویت، فرهنگ و باورهای هر عقیده از سوی نظامی تمامیتخواه و سرکوبگر در فاصله‌ی زمانی کوتاهی (براساس عمر بشر از سرآغاز تاکنون) آیا موجبات نابودی و نشانه‌های از بین رفتن خود را نمایان می‌سازد یا آن دین و آیین، باور و عقیده را؟.

تهیه و تنظیم: “بنیامین”

گزارشگر و خبرنگار یارسان مدیا در ایران

Visits: 682