Home / پستهای تازە / دولت فنلاند منع فروش جنگ افزار به تركيه را لغو كرد.

دولت فنلاند منع فروش جنگ افزار به تركيه را لغو كرد.

 

 

یارسانمدیا
‏26‏.01‏.2023

بعد از حمله تركيه به مناطق تحت كنترل كردهای سوريه و نقض حقوق بشر در آن مناطق توسط ارتش تركيه، دولت فنلاند تصميم گرفت فروش جنگ افزار نظامی به تركيه را متوقف كند.

پس از حمله روسيه به اكراين و ترس از ادامه اشغالگری روسيه به ديگر كشورهای اروپايی دولت فنلاند و سوئد تقاضای پيوستن به پيمان آتلانتيك شمالی(ناتو) را اين سازمان ارائه كردند. اين تقاضا به سرعت چشمگيری در تمام كشورهای عضو مورد قبول قرار گرفت چون طبق قانون اين سازمان هر دولتی تقاضای عضويت كند بايستی مورد قبول دولتها و پارلمانهای كشورهای عضو ناتو واقع شود اما دولت تركيه و مجارستان با عضويت آنها مخالفت كردند.

شروط تركيه برای پيوستن سوئد و فنلاند قطع ارتباط با كردهای سوريه، تحويل دادن تعدادی پناهنده سياسی از اين كشورها به دولت تركيه و همچنين لغو فروش اسلحه از طرف اين دو كشور كه قبلا منع شده بود.

طی اين مدت مذاكراتی بين فنلاند و سوئد با تركيه صورت گرفته و تركيه همچنان روی شروط خود پافشاری ميكند.

اما طبق اخبار روزنامهای فنلاند دولت و وزارت دفاع اين كشور منع فروش جنگ افزار به تركيه را لغو كرده است كه يكی از شرطهای تركيه بود.

اما خانم لی آندرسون رئيس حزب چپ فنلاند به تندی اين تصميم را محكوم كرد و گفت اين نقض حقوق بشر و نبايستی دولت فنلاند اين كار را انجام دهد و همچنين يادآور شد كه اين تصميم خود وزير دفاع است و با دولت در ميان گذاشته نشده است.

يارسانمديا

فنلاند

Visits: 31