Home / روانگە/ دیدگاە رسمی حدی / سى ويك تيرماه بيست ونهمين سالگرد بمب باران شيميائي روستاي يارسان “زرده” توسط نيروي هوايي ارتش عراق.

سى ويك تيرماه بيست ونهمين سالگرد بمب باران شيميائي روستاي يارسان “زرده” توسط نيروي هوايي ارتش عراق.

صبحگاه ٣١ تيرماه سال ١٣٦٧ برابر با ٢٢ ژوئيه ١٩٨٨ ،چند روز پس اعلام آتش بس و پذيرش قطعنامه ٥٩٨ شوراي امنيت توسط جمهوري اسلامي،جتهاي بمب افكن نيروي هوايي ارتش عراق دريك يورش هوايي وحشيانه ،روستاي يارسان نشين “زرده” از توابع دالاهو را با چندين بمب شيميائي ممنوعه مورد حمله قرار دادند .

در اين اقدام ضد بشري ارتش عراق،٢٧٥ تن ساكنان روستا كه در لحظه بمب باران درحال انجام مراسم ديني بودند،جان باختند و ١١٤٦ نفر ديگر زخمي شده يا به عوارض ناشي از استنشاق گازهاي سمي دچار شدند.

دراين روز يك مراسم ديني در روستا در حال اجراء بود كه تعدادي يارساني نيز از روستاها وشهرها مجاور جهت شركت در اين مراسم حضور داشتند.

مراسم در مراقد و زيارتگاه هاي حضرت داوود و حضرت بابايادگار انجام مي گرفت كه باعث تمركز مردم و ضريب آسيب جاني شده بود.

٥ بمب افكن ارتش عراق بمبهاي شيميايي را بر روي دو چشمه آب روستا مي اندازند كه باعث عوارض وخيم جسمي بسياري مي شود.

عليرغم آگاهي مقامات و مسئولين جمهوري اسلامي و شهادت دادستان كل سابق سلطنت هلند كه براي تحقيق وتفحص بين الملي و شناسايي مسببان اين جنايت به روستا رفته بود و بر اساس كنوانسيون منع استفاده از سلاح هاي شيميايي حق دريافت غرامت از دولت عراق داشتند،ولي متاسفانه نظام جمهوري اسلامي حتى حاضر به همكاري با بازماندگان و مصدومين وتسهيل شهادت آنها در دادگاه لاهه هلند نبود.

سازمان دمكراتيك يارسان ياد قربانيان اين يورش ضد بشري را گرامي داشته و با بازماندگان و مصدومين اعلام همبستگي مي كند.

جاى تآسف دارد كه گروه ها و احزاب – بويژه كوردستاني- تنها بمب باران شيميايي مناطق مورد علاقه خود را در گزارشهاي خود منعكس كرده و اين قربانيان يارساني به فراموشي سپرده مي شوند.

به اميد اينكه روزي مسببان اين جنايت در يك دادگاه عادلانه به سزاي اعمال خود برسند.

YDO Cover bilde
سازمان دمکراتیک یارسان

کمیته مرکزی

٣١ تيرماه ١٣٩٦ برابر با ٢٢ ژوئيه ٢٠١٧

بازدیدها: 29