Home / بیانیە فارسی / “سازمان دمکراتیک یارسان حملە تروریستی بە سلمان رشدی، کە بمثابە حملە بە آزادی بیان و اندیشە است، را محکوم می‌کند”

“سازمان دمکراتیک یارسان حملە تروریستی بە سلمان رشدی، کە بمثابە حملە بە آزادی بیان و اندیشە است، را محکوم می‌کند”

 

 

خمینی ٣٥ سال پیش در فتوای حکم مرگ سلمان رشدی را صادر کرد. حکم و ارزش این فتوا از نظر و نگاە نهادهای قدرت و وابستە بە “نهاد ولایت فقیە” کماکان دارای مشروعیت شرعی و فقهی، و بە قوت خود باقی ماندە است.سلمان رشدی بیش از چهار دهه است که به عنوان یک رمان‌نویس موفق در دنیای ادبیات انگلیسی به جایگاهی مهم دست پیدا کرده است

 

در مدت این ٣٥ سال تعدادی از ناشرین و مترجمین کتاب آیات شیطانی در کشورهای مختلف و مدافعین و حمایت کنندگان ( از جمله عزیز نسین) آزادی اندیشە، قلم و بیان بطور عام و رشدی بالاخص مورد حملات تروریستی قرار گرفتەاند.

 

سلمان رشدی ١٢ اوت ٢٠٢٢پیش از سخنرانی در یک مراسم ادبی در نیویورک مورد حملە تروریستی با چاقو قرار گرفت و می‌بایست زیر دستگاە تنفس مصنوعی برای زندە ماندن قرار گیرد، کە خوشبختانە به تدریج از آن خارج و هم اکنون قادر بە صحبت کردن است.

سازمان دمکراتیک یارسان این حملە تروریستی را بە جان رشدی محکوم می‌کند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران در طی ٤٣ سال گذشتە جنایات مشابه بی‌شماری علیە دگراندیشان مرتکب شدە است. با وجود آنکە، به گفتە پلیس نیویورک، هنوز انگیزە ضارب (تروریست) و تعلق و وابستگی او بە سازمانی یا حکومتی  مشخص نشدە است، اما نباید – بدلیل طرفداری هادی مطر از رژیم جمهوری اسلامی و حزب اللە لبنان-  نقش رژیم جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های منطقەای و نهادهای وابستە و بە آن را در این حملە تروریستی نادیدە گرفت.

 

سازمان دمکراتیک یارسان

شورای مرکزی

١٤اوت ٢٠٢٢م

 

  

 

Visits: 48