Home / دفترخانە سدی / مهمترین مشکلات جوانان یارسانی در حال حاضر چیست ؟

مهمترین مشکلات جوانان یارسانی در حال حاضر چیست ؟

مهمترین مشکل جوانان یارسان درحال حاضر وقتی بحث مشکل جوانان پیش می آید آنقدر مشکلات زیادن که نمی دانی ازکجا شروع کنی کدامش دراولویت هستن امیدوارم بتوانم بعنوان یک یارسانی وعضوی ازاین جامعه درد دل خیلی از جوانان واطرافیان خود را بیان کنم ….

درجامعه امروزی یک جوان قبل از هرکاری وهر اقدامی باید اول هویت خود بشناسد که متاسفانه درجامعه امروز یاری بی اطلاعاتی آیینی و به طبع آن رسمیت نداشتن دین یارسان باعث بی هویتی وسر گردانی خیلی از جوانان یارسان شده است

شروع جواني از اين نظر بسيار مهم است که دوره هويت يابی است.

برای اينکه جوان در مسير درست خوديابي و حقيقت شناسي قرار گيرد، براي اينکه باورهاي اساسي در وجود جوان نهادينه شود و براي اينکه از نظر تربيتي به هنجار محسوب گردد بایستی با علم اندوزی، عمل مثبت، تفکر و ايمان به دنبال خواسته های خود برود.

دغدغه اصلی جوان امروزی کار و تلاش است. جوان بیکار با پریشانی به آینده می نگرد از زندگی زده می شود ترس از فردا و فرداها دامنگیرش می شود.

جوان امروزی می خواهد جریان داشته باشد و آینده خود را رقم بزند.
مانند آب جریان می خواهد در بطن زندگی باشد حیات را لمس کند نه اینکه در یکجا بماند و بعد از مدتی بگندد. جوان امروزی از پوچی گریزان است میل به جاودانگی دارد و می خواهد مطرح باشد.

جوانی دوره عشق ورزی است. اما جوان امروز ازدواج کردن را که کوهی دست نیافتنی قلمداد میکند و با تاخیر افتادن آن مشکلاتش را دو چندان می بیند.
جوان امروزی زمینه استفاده از تجربه بزرگترها را دارد اما نه با زور و تحمیل. میخواهد همسو و هم جهت با آنها باشد اگر بی توجهی و بی احترامی نبیند هیچ موقع از عقیده و نظر آنها گریزان نیست.

جوان امروز نقش بسیار پررنگی در اجتماع دارد اما در تصمیمات کلان کشور دخالت چندانی ندارد که این از نقاط ضعف محسوب می شود. چون جوان امروز هم از نظر علمی و هم فکری می تواند در امور کشوری نقش مثمر ثمری داشته باشد.
دغدغه اولیه هر جوان داشتن شغل خوب و درآمد متناسب با تورم کشور است. .

از مشکلات نسل جوان امروز عدم مهارت کافی در مواجهه با مشکلات است. کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، کمبود تفریحات سالم برای تخلیه هیجانات درونی در سنین جوانی و …
گذراندن وقت زیادی در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی بزرگترین تفریح او است

در مقام تربیت، هم با بعد عقلانی و فکری به عنوان یک مساله زیربنایی ارتباط داریم و هم در بعد عاطفی و احساسی که بیش تر در قلمرو هنر قرار می گیرد. هیچ گاه در یک کار تربیتی برای معمول انسان ها، تکیه صرف بر تعقل و تفکر کارساز نیست و همیشه به هنر، فنون و ظرافت نیاز دارد. البته این مساله دارای یک بعد انحصاری و تک عاملی نیست که با آن بتوان همه مشکلات را حل کرد، بلکه جوان ضمن این که پایه های فکری دارد، در عین حال، استفاده از ابعاد عاطفی و هنری نیز برای او از عوامل مهم ارتباطی است.

که در جم وجمخانه که مقدس ترین ، پاک ترین ، و سر نوشت سازترین، اجتماعی ترین مکان و موقعیت حضور  یارسان است باید این شور جوانی را به حساب بیاورند و با انواع هنر ها مانند تنبور نوازی وکلام خوانی ، تفسیر دفاتر وکلامات یاری و همیاری ، همفکری در مشکلات و امر ازدواج ، زیارت دسته جمعی ، ورزش ، کلاسهایی زبان آموزی ، کلاسهایی صنایع دستی و خیاطی ، نقاشی وخطاطی ، کامپیوتر، گردشکری و ……….توسط پیران بزرگوار ویاران زحمت کش به این شور و هیجان پاسخ دهند. الگو دادن، تحلیل درست، شناخت ، ولی خود این ها نیاز به کاربرد هنر واستادی دارد.
متاسفانه مردم یارسان و خیلی از کسانیکه خود را بزرگ یارسان نامیده اند هیچ برنامه مشخص وهیچ اقدامی جهت به رسمیت شناختن آیین خود انجام نداده اند وهمیشه بدون برنامه ریزی اقدام نموده اند حال وارد این مبحث نخواهم شد که شاید بخاطر منافع طلبی شخصی بوده وهیچ دغدغه ای جهت آیین ودین ومردم خود نداشته اند جوانان ما بخاطر همین بی برنامه گی بزرگان باوجود شایستگی های تحصیلی و ارزشمند دراوج سرگردانی قرارگرفته اند که این مسله در ازدواج و در زندگی آنان نیز تاثیرات منفی داشته است حال بعنوان یک عضو کوچک ازاین جامعه ازتمامی سادات بزرگان وتمامی مردم یارسان تقاضا دارم بیاید آنچه را که وظیفه ما در دین یارسان نسبت بهم تعیین گردیده انجام دهیم بیایید دست دردست هم نهیم از تمام توان خود جهت برنامه ریزی دقیق برای آیندگان وفرزندان خودوجوانان ازاین بی برنامه گی دوری کرده واتحاد یارسان را باتمام وجودبنا نهیم بدانید کسانی دنبال شکاف دریارسان ودنبال منافع طلبی باشند واقدامی جهت مردم خود انجام ندهند روزی آنها هم کسی را دورخود نخواهنددید وتبدیل به مهره ای سوخته خواهند شدامیدوارم بااین کلام توانسته باشم تلنگری در یاران بوجود آورم ودراین راه قدمی کوچک بلند نموده باشم

له دیوان یار پوسم دی وچم…….دینار پرستان نمه یان وجم ………کسانی میون وشرط وشون بون ……..فارغ نه جیفه رای دنیای دون بون …….ورنه طماکار نملو او ور پوسه مان …….اشنفت نو جم دلور هر کس پی زر فانی…..طماش بی آخرخجالت خراوه جاش بی……

اول آخرم یار، جوانان گرانقدر بیاید از شخص پرستی ودنباله روی بیهوده بپرهیزیم وتابع کلام وحق باشیم دراین صورت یارسان معنای واقعی خود را به جهانیان نمایان میکند و امیدوارم درد دل این حقیر سوتفاهمی برای عزیزی ایجاد ننموده باشد

امیدواریم به درگاه سلطان پردیور
در مشکلات کل یارسان الخصوص جوانان گشایش خیر عنایت فرماید

Visits: 45