Home / حقوق بشر / خطر اعدام قریب‌الوقوع: حکم یاور محمد ثلاث به زودی اجرا می‌شود

خطر اعدام قریب‌الوقوع: حکم یاور محمد ثلاث به زودی اجرا می‌شود

سازمان حقوق بشر ایران، (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷): یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر گفت که یاور محمدثلاث که به سه بار اعدام (قصاص نفس) و زندان محکوم شده و حکمش در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است، در خطر فوری اجرای حکم قرار دارد.

محمود امیری‌مقدم، سخن‌گوی سازمان حقوق بشر ایران در این باره گفت: «مقام‌های ایران باید دامن‌زدن به خشونت را از طریق انجام اعدام‌های بی‌رویه، متوقف کنند. یاور محمد ثلاث از امکان دادرسی عادلانه محروم بوده است. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا از تمامی امکانات ارتباطی خود با مقام‌های ایرانی، برای لغو حکم اعدام  آقای ثلاث بهره گیرد.»

یاور محمد ثلاث

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، یاور محمد ثلاث در در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ و در پی حوادث گلستان هفتم که در آن دراویش گنابادی به اعتراض پرداخته بودند بازداشت شد. وی متهم به قتل ۳ مامور نیروی انتظامی از طریق زیر گرفتن با اتوبوس شده است ولی عمدی بودن این اتفاق را در دادگاه رد کرده است.

یک منبع مطلع به پرونده وی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «شرایط محمد ثلاث بسیار نگران کننده است و در شرف اعدام قرار دارد و احتمالا این آخرین روزهای زندگی وی است. پرونده در دیوان عالی کشور تایید شده و برای استیذان فرستاده شده. در استیذان هم به سرعت دارد کار پرونده وی پیش می‌رود.» این منبع همچنین افزود: «محمد ثلاث اجازه ملاقات با وکیل و خانواده‌اش را داشته و مشکل ملاقات نداشته است.»

وی در ادامه گفت: «پرونده محمد ثلاث از جنبه تحقیقات بسیار ناقص است. وکیل وی آقای سعید اشرف‌زاده سئوالات بسیاری در دادگاه پرسید که هیچ یک از سئوالات وی پاسخ داده نشده است. از همه مهم‌تر در قانون ایران و تمام دنیا در تصادفات رانندگی اصل بر غیرعمدی بودن و خطابودن تصادفات است. عمدی بودن استثنا است و این استثنا بشدت نیازمند بررسی، کار‌شناسی و دقت نظر است. هم از نظر سوء نیت و هم از نظر رفتار مجرمانه. ولی هیچ یک از سئوالات وکیل محمدثلاث پاسخ داده نشده است.»

گفتنی است، یاور محمدثلاث در دادگاه بصورت علنی اعلام کرد که در کلانتری شکنجه شده است. وی در یکی از جلسات دادگاه که بصورت علنی برگزار شد گفته بود: «بعد از اینکه در خیابان گلستان هفتم از پراید پیاده شدم، سوار اتوبوس شدم و به سمت پادگان رفتم. اول با سرعت پایین حرکت کردم؛ من یک کلمه در پاسگاه گفتم که عمدی به مأموران نزدم، اما مأموران نیروی انتظامی من را کتک زدند و دستم‌ را شکستند. من قصد کشتن مأموران را نداشتم، چون چند بار چراغ و بوق زدم. روی اتوبوس بوق‌ گاوی نصب شده بود، چند بار بوق زدم که مأموران کنار بروند.»

روز یکشنبه ۲۷ اسفند سال گذشته، سومین و آخرین جلسه دادگاه محمدثلاث برگزار شد و وی اتهامات علیه خود را رد و بیان کرده بود که این کار عمدی نبوده و به دلیل ترس و فرار از ضرب و شتم دوباره توسط ماموران، ضعف بینایی و با دست شکسته کنترل خودرو را از دست داده و قصد به قتل رساندن کسی را نداشته است.

محمدثلاث در ‌‌نهایت پس از یک ماه و نیم از تاریخ بازداشت و برگزاری تنها سه جلسه دادگاه به اتهام «سه فقره قتل عمدی و اخلال در نظم عمومی» به سه مرتبه اعدام (قصاص نفس) و زندان محکوم شد.

در جریان سرکوب تحصن دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی در سی‌ام بهمن ماه ۱۳۹۶ مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران، درگیری شدیدی میان مأموران امنیتی و دراویش روی داد که طی آن صد‌ها تن از دراویش بازداشت شدند و یکی از آنان به نام محمد راجی به دلیل جراحاتی که زمان بازداشت و یا در حین بازجویی به وی وارد شده بود جان باخت.

سازمان حقوق بشر ایران،

Visits: 7