Home / آرشیو سدی / تحریم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وظیفەی اخلاقی و ارزشی فرد یارسانی است

تحریم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وظیفەی اخلاقی و ارزشی فرد یارسانی است

 

یارسان مدیا
‏يكشنبه‏، 09‏ فوريه‏ 2020

شورای مرکزی سازمان دمکراتیک یارسان:
تجاوز و تعدی بە حقوق ابتدایی افراد یارسانی و بە جامعە یارسان بعنوان یک واحد اجتماعی دارای مختصات منحصر بفرد، هموارە و در مدت ٤٠ سال عمر ننگین رژیم کنونی بخشی از سیاست و ایدئولوژی جمهوری اسلامی بودە است. نظام ارزشی رژیم اسلامی بر اساس قوانین و ضوابط شریعتی و قدسی فقە شیعە استوار است و مبنی بر آن رفتار سیاسی، شعور اجتماعی، نگرش فرهنگی و اخلاق خود را ترسیم، تشکیل و اعمال می کند کە نظام ارزشی-اومانیستی و آموزەهای اخلاقی و منش بردبارگرا جامعە یارسان را تهدیدی علیە ذات و هستی کیان خود می داند.

جمهوری اسلامی از زمانی کە قدرت سیاسی را در ایران بدست گرفتە است از کاشتن بذر بی اعتمادی، ایجاد تفرقە، تهییچ و تحریک احساسات ضد دگرباشی و دگر اندیشی در بین تودە پایینی جامعە، زدن برچسب و تهمت بە دیگر باوران و شایعە پراکنی علیە مخالفین خود دریغ نکردە است و برای اعمال چنین سیاستهای ضد انسانی و تبعیض آمیز قرائت جزمی خود را از قوانین اساسی و شرع اصل و اساس قرار دادە است. دستگاە اداری و سیاسی ونهادها و تشکیلات اداری بە بهانە مسائل امنیتی نە اینکە موانع حقوقی برای جلوگیری از این اقدامات و اعمال ضد انسانی آپارتاید مذهبی ایجاد کند، بلکە در عوض ضمانتها، تسهیلات و استثنائات قانونی برای افراد رسمی وابستە بە نهادها و افراد وابستە بە دیگر تشکیلات و سازمانهای انقلابی چون سپاە، بسیج، ولایت فقیە و سازمنهای امنیتی و اطلاعاتی فراهم و ایجاد می کند.

سیاستهای رژیم منجر بە تشدید تنشها و ناهنجاریهای اجتماعی بین گروەهای اتنیکی، دینی و طبقات مختلف جامعە شدە است و همزیستی مسالمت آمیز دینی و اتنیکی سە هزار سالەی ایران را دچار آسیبها و نقصانیهای چشمگیری کردە است و آن را هر روز بیشتر بی ثبات و نا امن می سازد. سياست عدم اعتراف نظام جمهوري اسلامي به يارسان و نفي موجوديت  اين بزرگترين گروە اجتماعی غير اسلامی  و ابراهیمی در ايران، تبليغ و نشر افكار ضد يارساني در مراكز و نهادهاي حكومتي و تهييج باندهاي وابسته به كانونهاي قدرت در استهزاء و اهانت بە آن، عملا شريانهای حيات سياسي، اجتماعي و اقتصادي جامعه يارسان را مسدود و منقبض كرده است. عواقب اين تبعيض ضد انساني به چنان تشنج و حدت رواني و اجتماعي منجر شده است كه در سالهاي اخير چندين يارساني به مثابه ي آخرين حربه ي اعتراض، دست به خودسوزي زده اند.

جامعە یارسان بدلیل سیاستهای خشن و تبعیض آمیز رژیم در ٤٠ سال اخیر با دو موج کوچ اجباری روبرو بودە است. اولین کوچ اجباری بدلیل خشونت عریان، تجاوز، قتل و شکنجە رژیم اسلامی در نخستین روزهای بە سر کار آمدن و قبضە کردن قدرت سیاسی از طریق اعمال خشونت علیە دیگر نیروەها و گروەهای سیاسی و اجتماعی مناطق یارسانی را طعمەی آتش بمباران جنگندەها و هلیکوپترهای خود کرد. در نتیجە جنگ نظام اسلامی دەها هزار نفر از مردم یارسان بە مناطق شمالی عراق پناە بردند. دومین موج کوچ اجباری در حالی رخ میدهد کە جامعە جهانی با بحران مهاجرت از خاورمیانە و آفریقا مواجە است. افراد یارسانی کە سرزمین مادری و پدری را ترک می کنند بیشتر جوانانی هستند کە نهادهای سیاسی و اداری آنها را دفع و با رفتارهای نهادینە سیاسی مورد تبعیض، نابراری، تحقیر و سرزنش قرار می دهند. ناگفتە نماند کە معضل و مسئلە کوچ بدلیل عدم توسعە و رشد اقتصادی و بازار کار پویا بخشی از زندگی اجتماعی و اقتصادی جامعە یارسان بودە است. جوانان یارسانی مجبور بودەاند کە دیار خود را بە مقصد شهرهای بزرگ و صنعتی در دیگر نقاط ایران ترک کنند، و بە کارهای سخت فیزیکی و طاقت فرسا در کارخانەها و کارگاەها با شرایط وخیم ایمنی و در ازاء دستمزد پایین تن در نهند.

کوچ یارسانیان و ترک سرزمین تاریخی خود عواقب وخیم و خطرناک برای آیندەی موجودیت جامعە یارسان بدنبال دارد، کە در بدترین حالت گسست و اضمحلال تدریجی این جامعە بدنبال دارد. مناطق یارسانی از مدتها قبل از طرف نیروەهای سلفی و افراطی سنی و دستگاە سیاسی و دیگر نهادهای وابستە بە آن مورد دست اندازی و دستکاری در جهت تغییر بافت مردمی و توازن دموگرافی قرار گرفتە است. بدلیل سیاستهای انکار و انگیزەی اسلام سیاسی محوری سنی و شیعە چهرە فرهنگی و تاریخی مناطق تاریخی یارسان نشین کمرنگ و در معرض تهدید امحاء قرار گرفتە است.

بدنبال نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی ٩٤ نیروەهای خودسر و وابستە بە نهادهای انقلابی بدون هیچگونە ممانعت از طرف نیروی پلیس و دیگر نهادی امنیتی و انتظامی جم خانە یارسانیان را در اسلام آباد مورد حملە قرار دادند و خسرات مالی زیادی بە آن وارد کردند. خیلی از پیروان دین یاری مقیم این شهر و شهرستان دالاهو نیز مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت اراذل و اوباش مذکور قرار گرفتەاند.

بعضی از سادات وابستە بە دستگاە حکومتی هر کدام با پشتیبانی و حمایت از کاندیدهای مورد نظر خود- جلیلیان و فلاحت پیشە- با تحریک و تهییج احساسات دینی تودە مردم یارسان، آنها را بە شرکت در انتخابات ترغیب و تشویق کردند کە منجر بە صف آرایی و صورتبندی مردم در برابر یک، با پیروی از پیر خود و کاندیدای مورد نظر پیر، شدە بود. نقش غیر مستقیم این سادات در حادثە و حملە بە جمخانە آشکار و روشن است. آنها منافع و مصالح اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را بر سعادت، رفاە، شخصیت حقوقی و حقیقی و دیگر منافع مردم یارسان رجحان میدهند. آنها بقول خود : ” لبیک گفتن بە فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت اللە خامنەای” جامعە یارسان را در شهرهای یارسان نشین را منفعل کردەاند و هر روز بە استیصال و استتار آن شدت می بخشند .قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر پایە ایمان بە اسلام، شیعە ١٢ امامی استور است و کوچکترین همخوانی و نزدیکی ارزشی و فلسفی و معرفتی با آموزەهای یاری و نظام فکری آن ندارد.

مبنی بر قانون اساسی اصل ٢

جمهوري اسلامي‏، نظامي‏ است‏ بر پايه‏ ايمان‏ به‏:

١.خداي‏ يكتا (لااله‏ الاالله‏) و اختصاص‏ حاكميت‏ و تشريع به‏ او و لزوم‏ تسليم‏ در برابر امر او

وحي‏ الهي‏ و نقش‏ بنيادي‏ آن‏ در بيان‏ قوانين.٢

معاد و نقش‏ سازنده‏ آن‏ در سير تكاملي‏ انسان‏ به‏ سوي‏ خدا.٣

عدل‏ خدا در خلقت‏ و تشريع.٤

امامت‏ و رهبري‏ مستمر و نقش‏ اساسي‏ آن‏ در تداوم‏ انقلاب‏ اسلام‏.٥

كرامت‏ و ارزش‏ والاي‏ انسان‏ و آزادي‏ توام‏ با مسئوليت‏ او در برابر خدا…..٦

و مبنی بر اصول:

اصل ١٢

دين‏ رسمي‏ ايران‏، اسلام‏ و مذهب‏ جعفري‏ اثني‏ عشري‏ است‏ و اين‏ اصل‏ الي‏الابد غيرقابل‏ تغيير است‏ و مذاهب‏ ديگر اسلامي‏ اعم‏ از حنفي‏، شافعي‏، مالكي‏، حنبلي‏ و زيدي‏ داراي‏ احترام‏ كامل‏ مي‏باشند و پيروان‏ اين‏ مذاهب‏ در انجام‏ مراسم‏ مذهبي‏، طبق‏ فقه‏ خودشان‏ آزادند و در تعليم‏ و تربيت‏ ديني‏ و احوال‏ شخصيه‏ (ازدواج‏، طلاق‏، ارث‏ و وصيت) و دعاوي‏ مربوط به‏ آن‏ در دادگاه‏ها رسميت‏ دارند و در هر منطقه‏اي‏ كه‏ پيروان‏ هر يك‏ از اين‏ مذاهب‏ اكثريت‏ داشته‏ باشند، مقررات‏ محلي‏ در حدود اختيارات‏ شوراها برطبق‏ آن‏ مذهب‏ خواهد بود، با حفظ حقوق‏ پيروان‏ ساير مذاهب‏.

اصل ١٣

ايرانيان‏ زرتشتي‏، كليمي‏ و مسيحي‏ تنها اقليتهاي‏ ديني‏ شناخته‏ مي‏شوند كه‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ ديني‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصيه‏ و تعليمات‏ ديني‏ بر طبق‏ آيين‏ خود عمل‏ مي‌كنند.

داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان به موجب ماده ٣ قانون انتخابات مجلس مذکور باید به هنگام ثبت نام واجد شرایط زیر باشند: الف- اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی. ب- اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد. ج- بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز. د- معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران. ه-نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.

تبصره ١- مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق ، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی می باشند.

تبصره ٢- کسانی که رهبر معظم انقلاب صریحا و یا ضمنا اجتهاد آنان را تایید کرده باشند از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.

تبصره ٣- ضرورت ندارد که نمایندگان ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.

 

طبق ماده ٢٨ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران..١

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران..٢

.ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.٣

.داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن.٤

.نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.٥

.سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی ، شنوایی و گویایی.٦

.حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.٧

تبصره ١- داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام ، مذکور در بند (١) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.

در اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران آمده است که:

: رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران

“مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور”.

 

جامعە یارسان هر دو انتخابات مجلسین خبرگان و رهبری و ریاست جمهوری را در مدت ٤٠ سال زمامداری قشر روحانیت شیعە تجربە کردەاند و با توجە بە قانون اساسی و قانون انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی فرد یارسانی واجد و دارای شرایط قانونی برای نامزدی در رقابتهای انتخاباتی نیست.

هر سال موضوع انتخابات تبدیل بە دغدغەی سیاسی و اجتماعی جامعە یارسان می شود و این جامعە نیز مثل جامعە مادر مبتلا بە تب هیجانات و توقعات و وعدەهای انتخاباتی می شود. اما جامعە یارسان بدلیل موانع قانونی و قدسی فقە شیعە کە شالودەی تمام قوانین نظام است نتوانستە است نمایندە واقعی خود را بە مجلس بفرستد. موانع قانونی نە فقط در این مود کارکرد داشتە است، بلکە در تمام سطوح مدیریتی علیە افراد با استعداد، توانا و شایستە یارسانی در این ٤٠ سال بطور منظم اعمال شدە است. تمام مناصب اداری در کرماشان (کرمانشاە)، سەڕ پێل زەهاو (سرپل ذهاب)، کرن (کرند)، اسلام آباد، قصرشیرین و دیگر شهرستانهای یارسان نشین در اختیار کسانی است کە واجد شرایط فوق هستند و مردم یارسان کوچکترین دخالت مٶثر تصمیمگیری و مدیریتی در سرنوشت خود در تمام سطوح و شئون زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارند و هیچ نقشی در تصمیگیریهای خرد و کلان کە در مورد زندگی روزانە آنها گرفتە می شود بی خبر و بی تأثیر هستند.

در این اواخر جامعە مدنی یارسان رشد کردەاست و توانستە است بر اساس باور بە بردباری، پلورالیسم و تنوع فرهنگی، دینی و اتنیکی پلاتفورم خواستها و مطالبات شهروندی جامعە یارسان را تهیە و طرح کند و بخش مترقی و روشنفکر جامعە را حول برنامەی کاری و مبارزاتی خود سازماندهی کند. مبارزە مسالمت آمیز و بدور از خشونت فلسفەی پیکار و تلاش جامعەی مدنی یارسان در داخل بودە است، اما آنها هرگز غافل از قوانین تبعیض آمیز نظام و سیاستهای آسیمیلاسیونی فرهنگی و قتل عام دینی و اتنیکی نبودەاند و آنها را افشا و برملا کردەاند.

اما جامعە مدنی باید در میدان و متن جامعە نیز مبارزەای علیە نیروەهای ترمز کنندە اجتماعی شروع میکرد، هرچند اندازە و میزان آن غیر قابل ردگیری و تشخیص است، اما چالشی جدی و از اهمیت استراتژیک برخوردار است، چرا؟ چون بە هوشیاری و آگاهی و شناخت مردم ربط دارد. مبارزە علیە نهادهای سنتی مدتهاست کە در خارج از کشور کار خود را شروع کردە است و با توجە بە ساختار سیاسی و اجتماعی در خارج از کشور (کشورهای اروپای) این مناسبات کهن و سنتی کمتر یارای مقاومت دارند و شکست یا تضعیف آنها نسبت بە داخل آسان تر و ممکن تر است.

همانطور کە فوقا اشارە شد قوانین انتخاباتی و اساسی محدویتهای سنگین و تغییرناپذیری برای نامزدی فرد یارسانی ایجاد می کند، اما قشر سادات یا خاندانها وارد جنب و جوشهای انتخاباتی می شوند تا اینکە با فرستادن فرد مورد نظر خود بە مجلس یا پیروزی نامزد مورد نظر در انتخابات ریاست جمهوری شرایط پاسداری و حفاظت از منافع خود بوجود آورند و تبدیل بە شریک دستگاە اجرایی، مدیریتی استانی و شهرستانهای یارسانی شوند.

سازمان دمکراتیک یارسان خود را پشتیبان نیروەهای مترقی و پیشرو جامعە یارسان در داخل می داند. هرچند سازمانهای مدنی یارسان در دو جبهە مبارزە خود را مسالمت آمیز برای احقاق حقوق شهروندی و تغییر قانون اساسی علیە رژیم و روشنگری در درون جامعە خود بە شیوەی درست بە پیش می برند، اما بی شک همیشە با موانع و مزاحمتهای خطرناک و تهدید آمیزی روبرو می شوند. سازمان دمکراتیک از سادات تقاضا می کند کە بە صف و اردوگاە واقعی مبارزە، یعنی جامعە خود، بپیوندند و با شعار:

یارسان و را،

رای حق راسین، برانان و را

پاکی و راستی و نیستی و ردا

قدم و قدم تا و منزلگاە

صفوف مبارزە جامعە یارسان را مستحکم نمایند. شرکت نکردن در انتخابات و رأی ندادن، باید تبدیل بە رفتار و ارزش جامعەای یارسان شود. رأی ندادن و عدم شرکت در انتخابات “نە” بە کلیت نظام آپارتاید مذهبی شیعە است کە در سرکوب و نابودی جامعەای یارسان لحظەای دریغ نکردە است.

شورای مرکزی سازمان دمکراتیک یارسان

يكشنبه‏، 09‏ فوريه‏ 2020

Visits: 194

11 comments

  1. whoah this weblog is excellent i like studying your posts.
    Stay up the good work! You realize, a lot of people are searching round for this
    information, you can help them greatly.

  2. Hi, I do think this is a great blog. I stumbledupon it 😉 I may
    return once again since i have book-marked it.

    Money and freedom is the best way to change, may you
    be rich and continue to help others.

  3. If some one desires expert view on the topic of running a blog after that i suggest him/her to pay a quick visit this web site, Keep up the good work.

  4. I like what you guys are usually up too. This kind of clever work and exposure!

    Keep up the wonderful works guys I’ve included you guys to my personal blogroll.
    y2yxvvfw cheap flights

  5. Excellent article. Keep posting such kind of information on your page.
    Im really impressed by your blog.
    Hi there, You have performed an excellent job.

    I’ll definitely digg it and individually suggest to my friends.
    I’m sure they’ll be benefited from this site. y2yxvvfw cheap flights

  6. Hi, I believe your blog might be having internet browser compatibility issues.
    Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it has some overlapping issues.
    I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that,
    wonderful site!

  7. I’m not sure why but this web site is loading extremely slow for
    me. Is anyone else having this issue or is it a issue
    on my end? I’ll check back later and see if the problem still exists.
    cheap flights 3aN8IMa

  8. Awesome! Its actually amazing post, I have got much clear idea about from this article.
    y2yxvvfw cheap flights

  9. Spot on with this write-up, I really feel this
    website needs a great deal more attention. I’ll probably be back again to
    see more, thanks for the advice!

  10. I think everything posted made a bunch of sense.
    But, consider this, what if you added a little information? I mean, I don’t
    wish to tell you how to run your blog, but suppose you added a title
    to maybe get a person’s attention? I mean تحریم
    انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وظیفەی اخلاقی و ارزشی
    فرد یارسانی است – Yarsanmedia is kinda boring.
    You might look at Yahoo’s home page and watch how they create
    news titles to get people interested. You might add a video or
    a related pic or two to grab readers interested about what
    you’ve written. In my opinion, it might make your posts a little livelier.

  11. For most recent information you have to pay a quick visit world wide web and on web I found this website as a most excellent web page
    for most recent updates.

دیدگاهتان را بنویسید