Home / بیانیە فارسی / دومین بیاننامە سازمان سازمان دمکراتیک یارسان در خصوص اعتراضات مردمی در ایران

دومین بیاننامە سازمان سازمان دمکراتیک یارسان در خصوص اعتراضات مردمی در ایران

یارسان مدیا
‏22‏ سپتامبر‏ 2022

بیاننامە سازمان دمکراتیک یارسان

شمارە : ٢

مردم یارسان!

آحاد مردم کوردستان ایران و ایران!

رژیم جمهوری اسلامی ایران در طول عمر ننگین خود با توسل بە انواع و اشکال تجاوز، تعرض و خشونت کرامت انسانی فرد این سرزمین را شکستە و نابود کردە است. در لیست آمار جنایت‌های مکرر و سازماندهی شدە دستگاەهای ترور رژیم قرعە بیشتر از همە بە نام مردم یارسان کورد زدە می‌شود. مینو مجیدی آخرین نمونە نماد و سمبل مبارزە مردم یارسان علیە ددمنشی رژیم اسلامی است.

قتل ژینا ( مهسا) امینی، مینو مجیدی و دیگر جانباختگان نمونەی عریان جنایت هیولای جمکران است، چونکە هر روز مردم این سرزمین بە نوعی مورد تجاوز قرار و بە قتل می‌رسند.

اعتراضات و تحصن مردم کوردستان ایران و ایران نشانەی بلوغ اجتماعی، هوشیاری سیاسی و آگاهی تاریخی آنها است. سازمان دمکراتیک یارسان خرسند است کە ضرب آهنگ اعتراض علیە رژیم در داخل و خارج بیش از پیش منظم‌تر شدە  و این به نوبەی خود انرژی همسو بزرگ‌تری را آزاد می‌کند.

فرد یارسانی باید با هوشیاری و وجدان بیدار و آگاهی اجتماعی و سیاسی و مسئولیت اخلاقی با مسائل مهم جامعە برخورد کند و دارای موضع عادلانە باشد. پایبند بودن بە اصول اخلاقی و وجدانی نشانگر جان و روان سالم جامعەای است کە ملاحظات مقطعی، زودگذر و سودجویانە را در مورد مسائل اجتماعی مردود می‌داند.

جامعە یارسان باید با هوشیاری و تیزبینی تحولات کنونی را رصد کنند و آنها را مورد تحلیل و تجزیە قرار دهند. جامعە یارسان بزرگ‌ترین ضربات را از طرف نظام تئوکرات کنونی خوردە است. ددمنشی نظام علیە جامعە یارسان نە امری فیزیکی، بلکە جنگی تمام عیار و سیستماتیک ایدئولوژیکی علیە فلسفە، نظام اخلاقی و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی این مردم بودە است. بی‌شک اگر ناسیونالیسم کورد سطحی نگری هستی شناسانە خود را بازنگری می‌کرد و از سرمایەهای فلسفی یاری تغذیە می‌نمود، می‌توانست هویت خواهی خود را بر اساس عقل سیاسی معرفتی و نظری مستقلی استوار کند. جامعە یارسان باید از لحاظ سیاسی، سازمانی و در حد مقدور نظامی نیز خود را آمادە برای دفاع از “بودن و ماندن” کند. دشمن اصلی جامعە یارسان اسلام سیاسی است. فلسفە و نگرش جزمی و قشری اسلام سیاسی بر اساس نابودی جامعە یارسان استوار است.

فرد یارسانی باید تمام اسباب مبارزە را در خدمت تحقق خواستەهای مردم یارسان به کار گیرد و خود را از تعلق و وابستگی بە این یا آن جریان سیاسی آزاد سازد و با ارادە دمکراتیک، پلورال و لائیک خود برای تثبیت و نهادینە کردن حقوق سیاسی و اجتماعی و مشارکت عادلانە جامعە یارسان در قدرت و تصمیم گیری سیاسی بکوشد. بە تنهائی و در صف و درون تشکیلات دیگر احزاب این هدف تحقق نخواهد یافت. اسباب مبارزە یارسانی باید در وهلەی اول، بە حکم طبعیت و واقعیت مبارزە، برای رفع رنج مردم یارسان و نیل آنها بە سعادت مورد استفادە قرار داد.

کرماشان همچنان می‌تواند بلندگوی دادخواهی دمکراتیک، مترقی و شمول‌گرای جامعە باشد. بر تمام کنشگران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کرماشان واجب است کە با الهام از تاریخ پر افتخار خود کماکان با مسئولیت پذیری و انجام مأموریت تاریخی خویش قافلە‌سالار مبازرە برای رهایی باشند، و با مبارزە و سرمایەهای فکری خود گفتمان ترقی خواهی، سروری سیاسی، عدالت و آزدیخواهی در جامعە را تقویت کنند.

سازمان دمکراتیک یارسان ١٩ سپتامبر را نقطە عطفی تاریخی دیگر در دفتر مبارزات آزادی‌خواهانەی اقشار و طبقات مردم یارسان، کوردستان ایران و ایران می‌داند و از موضع و جنبش عملی تمام آحاد مردم قدردانی می‌کند.  سازمان دمکراتیک یارسان از مردم یارسان می‌خواهد کە در شهرهای دالاهو، گهوارە، سرپل ذهاب، قصر شیرین، کرمانشاە، صحنە  و اسلام آباد عملا رهبری اعتراضات را به دست گرفتە و اماکن و مراکز نیروهای اشغالگر را مورد هدف قرار دادە و با ایجاد شوراهایی محلی زمام امور اداری و سیاسی آنها را بر عهدە گیرند.

برافراشتە باد پرچم  مبارزەی مشترکمان علیە جهل و جور تا سحر پیروزی و روشنایی.

سازمان دمکراتیک یارسان

١٩ سپتامبر ٢٠٢٢ م

 

 

Visits: 84