Home / بشیر امیرخانی / سرنوشت ترکیە بعد از انتخابات

سرنوشت ترکیە بعد از انتخابات

در انتخابات چند ماە گذشتە هیچ حزبی نتوانست اکثریت آرا را از آن خود سازد تا بتواند دولت تشکیل دهد، حزب آقای اردوغان هرچند بیشترین آرا را بە دست آوردە بود ولی نە بە تنهایی قادر بە تشکیل دولت بود و نە توانست بە هیچکدام از احزاب دولت اعتلافی تشکیل دهد. پیروز انتخابات دور دوم آقای رجب طیب اردوغان بود، چون او اجازه نداد در انتخابات قبلی ائتلافی شکل بگیرد و با مهندسی او انتخابات بە دور دوم کشیدە شد. بی شک نتیجه این انتخابات به معنای مشروعیت یافتن اردوغان است حد اقل در کوتاە مدت.!

چرا اردوغآن نگذاشت دولتی اعتلافی شکل بگیرد؟ بە نظر من غرور اردوغآن از یک طرف و ریسک دوبارە حزب حاکم برای کشیدن انتخابات بە دور دوم کە شاید فرجی باشد کە حزب ایشان دوبارە بتواند اکثریت آراە را بدست آورد باعث شد کە آقای اردوغان بە چنین ریسکی تن دهد، البتە آقای اردوغان برای دور دوم انتخابات برنامەهایی در سر داشت کە بتواند با کمک آن آرای مردم را دوبارە بدست آورد، یکی از این برنامەها برافروختن جنگ با پ ک ک و هرج و مرج در خیلی از مناطق کرد نشین و از همە مهمتر تقلب در انتخابات را مد نظر داشت، کە دیدیم با این مهندسی توانست بە نتیجە دلخواە خود برسد. اما متاسفانە هیچکدام از سیاست مداران کرد ترکیە از جملە ه د پ این تحلیل آقای اردوغان را درک و یا پیشبینی نکردە بودند و برای بر افروختن جنگ و عدم تشکیل دولت اعتلافی کارت را در دست اردوغان گذاشتند .

من وارد جزئیات در مورد احزب دیگر ترکیە از جملە ج ه پ و م ه پ نمیشوم ولی بهتر است نگاهی نیز بە کارنامە حزب دمکراتیک خلقها بندازیم کە چراە در دور دوم انتخابات بیش از ٢٠ کرسی پارلمانی را از دست داد؟

هرچند حزب دمکراتیک خلقها توانست با ٥٩ کرسی وارد پارلمان شود و این بە نوعی جای خوشحای است اما بە نظر من این حزب در انتخابات بە نثبت دور اول شکست فاحشی خورده و از طرف رای‌دهندگان مجازات شده است. این حزب اکنون مجبور است تغییرات اساسی در سیاست و استراتژی خود بدهد و این حزب بایستی بە طور کارشناسانە نتیجە این انتخابات را آسیب شناسی کند. بە باور خیلی از مفسران کرد حزب دمکراتیک خلقها بە پیروزی خوبی دست یافتە است ولی من با این نظر خوشبین نیستم و یقین دارم کە در سیاست این حزب اشکالاتی بودە کە در مدت کوتاهی بیش از ٨٠٠ هزار رای را از دست داد. شاید بتوان بعضی از این سیاستهای اشتباە را دست نشان کرد ولی برای بوجود نیاوردن حساسیت بی مورد من از این موضوع میگذرم و از این شک ندارم کە حزب دمکراتیک خلقها بە رهبری جناب دمیرتاش این پتانسیل را دارد کە بتواند بە طور دقیق این آسیب شناسی را انجام دادە و دوبارە اعتماد رای دهندگان را بە خود جذب کند.

اکنون آقای اردوغآن و حزبش اکثریت آراە را کسب کردە و بە زودی دولت تک حزبی نیز تشکیل خواهد داد، بە نظر من اگر آقای اردوغان و حزبش درک کنند کە مردم ترکیە بیش از هر چیزی صلح،آرامش و اقتصاد خوب میخواهند و بە همین خاطر هم شاید خیلیها بە این حزب رای دادەاند بایستی مسئلە آشتی ملی را دوبارە در کارنامە خود قرار دهد و از جنگ و خون ریزی دست بردارد و مسئلە صلح ر ابا کردها پیش ببرد. در غیر این صورت ترکیە بە جنگی داخلی کە پایان آن را کسی نمیتواند پیش بینی کند کشیدە خواهد شد کە این جنگ در واقع برندەای ندارد و همە بازندە خواهند بود.

 

بشیر

٥.١١.٢٠١٥

دیدگاهتان را بنویسید