Home / بیانیە فارسی / روز دانشجو بر همەی دانشجویان مبارز و آزادیخواە پیروز باد

روز دانشجو بر همەی دانشجویان مبارز و آزادیخواە پیروز باد

یارسان مدیا
‏شنبه‏، 07‏ دسامبر‏ 2019

روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ چهار ماه پس از کودتای ۲٨ مرداد در اعتراض به دیداررسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحدە آمریکا و از سرگیری روابط ایران با بریتانیا و بازداشت و محاکمه دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران، دانشجویان دانشگاه تهران دست بە اعتراض زدند کە با سرکوب نیروهای حکومت پهلوی مواجه شدند.

کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور ۱۶ آذر را بعنوان روز دانشجو نامگزاری کردند. از آن روز بە بعد

16 Azer

دانشجویان این روز را نماد پیشگامی و پیشروی خود را در عرصه مبارزه با خودکامگی و ستم حکومتها علیه مردم، روشنفکری، آزادی بیان، مطبوعات و آزادی عقیده و سیاسی میدانستە و بر آن نیز تاکید می ورزند.

سازمان دموکراتیک یارسان باور دارد که در طول چهار دهه گذشته اعتراضهای جنبش های دانشجوی در کنار ددگر نیروهای اجتماعی ترس بە اندام نظام ولایت فقیە انداختە و جمهوری اسلامی ایران را بسوی سقوط سوق دادە است. این نظام هرگاه با اعتراضات مدنی روبرو شده به مانند اتفاقات دهه شصت ، وقایع کوی دانشگاه، جنبش ٨٨، اعتراضات دیماه ۹۶ و اعتراضات آبان ۹٨ اثبات کرده که در مقابله با مردم آسیب پذیر است و هرگونه اعتراض مسالمت آمیز بە دستگیری، کشتار و سرکوب مردم میانجامد. حال هرگاه این اعتراضات از سوی اصناف، علی الخصوص دانشجویان و قشر فرهیخته جامعه حامی و همراه عموم مردم شوند این سرکوب گسترده تر می شود؛ زیرا نظام های دیکتاتوری به خوبی می دانند که زمان نابودی آنان هنگام روشنگری و آگاە بودن مردم بە حق و حقوق خود بوقوع می پیوندد. ازینرو هرگاه جنبشی که دانشجویان در آن حضور یابند ترس سراسر حکومت را فرا می گیرد و با هر نوع ابزار تلاش برای جلوگیری از گسترش آن می کنند.

سازمان دموکراتیک یارسان زحمات و فریاد حق طلبانە و آزادیخواهانە دانشجویان و تمام آزادیخواهان مردم ایران را ارج نهادە و حرکت و پیشگامی جوانان، دانشجویان، فعالان و فرهیختگان یارسانی امروز پس از گذشت چهل سال از احاطه قدرت کشور در کنار دیگر فعالان و پیشروان جنبش های دانشجویی مدنی چه در کردستان و چه در ایران در راه مبارزه و تلاش برای رسیدن به آگاهی و آزادی کاملا محسوس است.

سازمان دموکراتیک یارسان سانسور، سرکوب، دستگیری، بازداشت و کشتار جوانان و دانشجویان توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم و از هرگونه اعتراض، اعتصاب و جنب و جوش مدنی، صنفی و دانشجویی حمایت کرده و خود را همسو و همراه دانشجویان برای گذار از جمهوری اسلامی برای رسیدن به یک سیستم دموکراتیک، غیرمتمرکز و سکولار می داند.

سازمان دموکراتیک یارسان ضمن تبریک به تمامی دانشجویان و پاسداشت اینروز بعنوان سرمشق و نماد مقاومت و پیشگامی در هر دوره بخصوص بزنگاه کنونی، امید دارد که قشر آگاه و فرهیخته همواره پیشرو و دوشادوش اقشار عموم مردم در شرایط سخت بخصوص اوضاع اعتراضی و رخدادهای تحول ساز باقی بمانند و چه بسا با گامهایی محکم وثابت قدم تر قدم بردارند. همچنین از تمامی نهادها و جوامع روشنفکری ایرانی، کوردسانی و نیز بین المللی می خواهد که برعلیه سرکوب و ستم های جمهوری اسلامی به مردم و دانشجویان به هر شکل ممکن حمایت خود را اعلام کنند.

شانزدهم آذر روز دانشجو، نماد تلاش، مقاومت، کنش و پیشگامی جنبش های مردمی در برابر ستمگران زمان به دانشجویان پیروز باد.

شورای مرکزی سازمان دموکراتیک یارسان

۱۶ آذر ۱۳۹٨ برابر با ٧ اکتبر ۲۰۱۹

YDO Cover bilde

 

 

Visits: 67

دیدگاهتان را بنویسید